   
 
A képekre kattintva
megjelennek nagyobban.
4. Bűnbánó Magdolna

(157X121 cm. Olaj, vászon
technikával készült 1590 körül. A budapesti Szépművészeti múzeum
tulajdona.)
Magdolna alakja Máriával
együtt El Greco kedvelt alakjai közé tartozik. Elmondások szerint
arcvonásaiban Jerónimia de las Cuevast örökítette meg. A téma több
variációja található meg a világ múzeumaiban. A Szépművészeti múzeumban
található kép korai, ám már expresszív hatású alkotásai közül
való. Magán őrzi a velencei és római hagyományokat. A virágzó szépség
megjelenítését, a háttér hegyes tájait, a meleg aranyszínű
napsugarat, a kép részleteinek miniatúrafestői pontossággal és
gondossággal megfestett részleteit. Tovább hangsúlyozza munkájának
alaposságát a színek finom összhangja, az árnyalatok finom kezelése,
a lazúrfestés technikáját maximálisan kihasználó árnyalati átfolyások,
mellyel sejtelmessé teszi képének fény-árnyék játékát.
El Greco festészetére
jellemző, hogy korát meghaladva elvetette a reneszánsz pontos ábrázolásának
elveit. Alkotómunkájában nagy szerepet kap a látomásosság, képeinek
alkotóelemeit, úgy a tárgyakat, az emberalakok megformálását, a fényeket,
inkább szimbólumokként használja, mint hogy tárgyi valóságukban ábrázolja.
Valószínűleg ez lehetett az oka többek között, hogy elhagyta
Olaszországot, és a mélyen katolikus, középkori művészeti hagyományokat
őrző Spanyolországban találta meg helyét. Ez a közeg sokkal inkább
befogadta az ikonfestészet szemléletmódját tükröző művészetét,
mint a pontos alakábrázolást számonkérő olasz iskola. Mindezzel együtt
egyértelműen Tintorettonak köszönheti az aszimmetrikus ábrázolás
hagyományromboló eszközét. Bár munkái mai szemmel is hihetetlenül
modernnek tetszenek, mégsem emeltek kifogást spanyol kortársai ellene.
Arcképei nyugodtan Tintoretto képei mellé helyezhetők. Jó egy generációval
később kezdték el aránytalan alakjait és színvilágát kritizálni,
mígnem az első világháború után a modern festők mutattak rá, nem
lehet minden alkotást a természetszerűség mércéjével mérni. Képeinek
átütő érzelmi erejét hangsúlyozza a menieristáktól átvett módszer
az emberalakok torzítására, megnyújtására, valamint, hogy képein a
fényt, mint pálcát használja a jó előadó, rámutatva a képen lényeges
alakokra, szimbólumokra, kiemelve a kép irodalmi tartalmát. El Greco,
Tintorettoval egyetemben olyan eróziót indított meg az akkorra zsákutcába
futott manierizmus keretein belül, mely sokkal bonyolultabb képek születését
segítette elő, hatása az egész XVII. században érezhető volt. A fényhatások
és színek újszerű értelmezése, az egyszerű kompozíciók mellőzése,
a látomások fontossága, mind szerepet játszott a művészet átalakulásában,
valamint abban, hogy a XVII. században megindultak az addig ismeretlen művészetkritikák,
az összehasonlítások a régi korok mestereivel, a művészeti viták.
A kép kompozíciója
egyalakos. A háttér sziklája és Magdolna kezei egy csaknem
szimmetrikus átlós szerkezetet rajzolnak ki, melynek kiemelt pontja
Magdolna arca. A középső háromszög felső sarokpontja az arc, a két
talppontja a kép jobb és bal oldalán a koponya a könyvvel és a
kenetesedény, melyek
Magdolna jellemző attributumai. El Greco korai időszakára jellemzően a
fényeket még korántsem használja olyan elidegenítően, mint későbbi,
merészebb képein. A kép tartalmi mondanivalóját azonban már itt is fénnyel
emeli ki. A kép bal felső sarkából érkező főfény, mely az Isteni
megvilágosulás és kegyelem szimbóluma balról jobbra, felülről lefelé
sorrendben világítja meg az alak arcát, mely áhítatot és magábaszállást
tükröz, kebleit, amit csak kezével takar el a feleszmélés hatására,
valamint a vezeklés szimbólumait, a koponyát és az Isteni tudást
megtestesítő könyvet. El Greco műveire jellemzően kiemeli az irodalmi mondanivalót,
azzal, hogy "megvezeti" a néző szemét, mintegy
elmeséli a kép kerettörténetét, valamint a hátteret nem dolgozza ki
mélyebben, inkább csak jelzi, hogy mindez egy valós helyen, időben történik.
A
kép ikonográfiájának elemei: a szikla, a futónövény (mely feltehetően
borostyán), a kenetesedény, a koponya, a könyv, illetve Magdolna
alakjának ruházata, hosszú haja, valamint fedetlen keble. A szikla
az újszövetségi szimbolikában Jézust jelképezi (1Pét. 2,4), Ő maga
szegletkőnek nevezi magát, amit a zsidók elvetettek, de az Úr szegletkővé
tette. Valamint a biztos álhatatosság jelképe (Péter -petrosz =
kő- lesz az egyházalapító). Borostyán, mint futónövény szorosan
kapcsolódik hordozójához, ezért a hűséget testesíti meg, mint örökzöld
növény pedig az örök életet jelenti. A kentesedény Magdolna saját
jelképe, utalás a bibliai felkenés jelenetre. Ezzel a tégellyel
közeledik a három Mária a sírhoz, hogy Jézus testét megkenje, de
az addigra feltámadt. A megkenés több szentséget kiszolgáltató
szertartás része. A koponya az egyik legszemléletesebb bemutatása
a földi dolgok hiábavalóságának, a mulandóságnak, ezért a vezeklők
és remeték attributuma. A könyv a bölcsesség általános szimbóluma.
Azoké, akik megtalálták az igaz utat. A kereszténység történek
korai idejében is több szent alkot szakrális iratot. Fontos szerepe
van az Apokalipszisban, az élet könyve, melyet az utolsó napon
nyitnak ki. A rendalapítóknál az általuk alkotott regulákra utal.
Magdolna kibontott, hosszú haja egyéb ábrázolásokon ruháját helyettesíti,
utalás vezeklésére és örömlányságára, ám itt érdekes módon szerepét
nem tölti be, csak az alak azonosítására szolgál. Köpenyének eséséből
látható, hogy durva posztó, mely szintén a vezeklők öltözete, színe
azonban jégkék. A jégkék festék egy gyönyörű mély árnyalata a kéknek
és a zöldnek, El Greco színhasználatának finomságára jellemző,
hogy a fény-árnyék hatástól függően adott helyeken az egyik, máshol
a másik összetevő a hangsúlyosabb. A kék a vizet, a tisztaságot,
az igazságot jelképezi, általában akik viselik, már az éghez tartoznak.
A zöld a tavasznak, a feltámadásnak és a halhatatlanságnak a reménye,
a Paradicsom színe.
Magdolna arcán egyszerre tükröződik
a vezeklés szenvedése, az üdvözülésbe és az Úr
kegyelmébe vetett hit, és a megvilágosodás. Mintha azt a pillanatot
kapta volta el a festő, mikor hirtelen megvilágosodik előtte élete,
mintha éppen csak abban a pillanatban kapná keblei elé kezét, amiken
nem is tud hirtelen elfedni. Érdekes megfigyelni a jobb kéz tartását,
mely nem egyedi, El Greco más művein is visszaköszön (ld.: Nemesember
képmása). Ecsetkezelése egyedülálló. A kenetesedény pontos megformálásából
történészek bizonyították El Greco velencei előtanulmányait, lévén
megegyezik a XVI sz.-i velencei üvegművesek munkáival. A szikla és az
arc, valamint a köpeny alól kilátszó alsónemű megfestésének finomsága
miniatúrafestői gyakorlatát bizonyítják. A lebukó nap aranykorongja
pedig mindig felidézi a spanyol mediterrán táj fényeit.
|