Bevezetés
Az
élet örömeit élvező ókori görögök és rómaiak földi szépségű
alkotásokat teremtettek, melynek része volt az emberi test, ill. az akt
ábrázolása is. Pompás művészetüknek azonban vége szakadt az ókori
világ pusztulásával, s ennek romjain alakultak ki a középkor új társadalmai.
A művészet ebben a korban is a vallás eszméit hirdette, mely a kereszténység
volt. A kor eszménye az önsanyargató aszketizmus volt, s a művészet
ezt a különös eszme-világot dicsőítette, fejezte ki formavilágával.
Ennek a szemléletnek tehát nem lehetett része az emberi test akt-ként
történő megformázása, megfestése. Ez alól kivételt csupán a magától
értetődő mezítelenséggel megalkotott Bűnbeesés-Kiűzetés
jelenetek, valamint a Megváltó kiszolgáltatottságát és szenvedését
hangsúlyozóan ruhátlan, ernyedt testű Jézus-ábrázolások képezték
a Keresztrefeszítés ill. a Pieta megjelenítésekor. Ám ezen aktok nem
voltak realisztikusak, mondhatni jelzésértékűen mutatták az emberi
testet, nem pedig anatómiai valójában.
Mígnem
elérkezett a reneszánsz kora, amikor a művészek újra felfedezték és
elmélyülten tanulmányozták az ókori görög és római alkotásokat,
és azon igyekeztek, hogy műveikben megközelítsék azok szépségét.
De ugyanezen kor hozza el azt az időt is, amikor a tudósok, művészek
anatómiai tanulmányokat folytatnak, az emberi test megismerésére törekednek.
|