Donatello
Dávidjával tér vissza a művészeti ábrázolások lehetőségei közé
a realisztikus akt. Donatello első újítása, amelynek aztán sok követője
lesz a reneszánszban, hogy Dávidot a hagyományossal szemben fiatal fiúként
ábrázolja, azt a korát mutatja, amikor fiatalként az esze legyőzi Góliát
nyers erejét. (Ne feledjük, a reneszánsz ember ideálja az ész!)
Mintegy fiatal görög isten jelenik meg előttünk, a Góliát-fej a lábánál
pedig nem más, mint a dionüszoszi szobrok talapzatán gyakran megtalálható
öreg szatírfej. Nemcsak hogy megjósolhatatlan az ezt megelőző kor művészetéből
ezen alkotás létrejötte, de Donatello további életművétől is,
amennyiben művészete drámai szobrászatnak mutatkozik, és a testi tökéletesség
helyett az erkölcsi- és az érzelmi vészhelyzet foglalkoztatta. Mégis
úgy érezzük, hogy Dávidban ugyanolyan mohósággal szemlélte azokat a
finom feszüléseket és átmeneteket, amelyek a fiatal test érzéki
megjelenését okozzák, mint egy IV. sz-i görög. Ám eltér a
klasszikus arányoktól, ő egy valóságos fiút jelenít meg, akinek a
mellkasa szűkebb és a lágyéka kevésbé gömbölyű a görög eszménynél.
Mint
a középkori művészek, Donatello is alkalmazta a szenvedés ábrázolására
az aktot. Az Angyaloktól támogatott halott Krisztus téma egyike volt
azoknak, ahol a reneszánsz művészeknek a test számára teljesen új
helyzeteket és mozdulatokat kellett kitalálniuk. Donatello visszanyúlt
a gótikába, átvette onnan azt az ábrázolási módot, amikor a halott
Krisztus teste félig kinn van a sírból, és gyermekangyalok támogatják.
Elernyedő mozgást vitt bele, a test egyik oldala meggyűrve, a másik a
végletekig kifeszítve. A test nem zavaróan szép, modellállása közvetíti
a tragédia és a fájdalom érzetét.
Ez
az ábrázolás is mutatja, hogy a XVI. sz-i olaszok igazán lelkesülten
rajongtak a szép meztelen testért, de végső soron mint az energia, a hősiesség
vagy a szellemi diadal kifejezésének eszközét becsülték.
Az
akt ettől kezdve a klasszikus reneszánsz első száz évében virágzott
a legjobban, amikor az antik ábrázolások iránti friss étvágy összefonódott
a szimbolizmus és a megszemélyesítés középkori szokásaival. Akkor
úgy látszott, hogy nincs olyan magasztos fogalom, amelyet ne lehetne a
meztelen testtel kifejezni, és nincs olyan használati tárgy, amely ne
lenne különb, ha emberi alakot kap.
A
női akt létjogosultságát az a filozófia adja, miszerint két féle
Vénusz létezik: az égi és a közönséges. Az európai művészet
egyik örökké visszatérő törekvése, hogy a női alakoknak olyan formát
adjon, hogy Vénusz közönségesből égivé változhasson.
|