Ha
pedig női akt, akkor Botticelli. Egyik fő művének mondhatjuk a Primavera, azaz
Tavasz című képet, amely a jellegzetes udvari elegancia jegyében készült.
Tulajdonképpen a három grácia reneszánsz megfogalmazása ez, ami azért
is fontos, mert immáron nem csak Éva jelenik meg női aktként a műveken.
Valami módon a gráciák meztelensége mentesült az erkölcsi kárhoztatás
alól, következésképpen ők szolgáltatták azt a témát, amelyen
keresztül a meztelen női test szépsége először mutatkozhatott meg a
XV. sz-ban. Ettől kezdve a reneszánsz művészek elhitetik velünk, hogy
a három meztelen alaknak ez az összefonódása szokásos és szükségszerű.
Alakjai
a draperie mouillée által támogatva és kiemelve jelennek meg, szembetűnően
karcsúbbak és törékenyebbek, mint az ókoriak. Fejeik külön-külön
nézve rendkívül valódiak. Individuális lelkek, és ez külön ízt ad
testi szépségüknek. Botticelli e művében nem törődött a tér és a
szilárdság ábrázolásával, a szép formákat dekoratív hasonlóságaik
révén egyesítette. A mű többi alakja ráadásul nem klasszikus. Maga
az illedelmesem felöltözött Vénusz egy Angyali Üdvözlet Máriájának
mozdulatával emeli kezét, a Keleti szél jeges öleléséből menekülő
Tavasz alakja pedig gótikus akt.
Rómában
dolgozván Botticellit antik emlékek vették körül. Ennek hatására
festi meg a tengerből kiemelkedő istennőként a Vénusz születését.
A mű olyan tömör és szobrászi, hogy szinte relief is lehetne. Az ábrázolás
módja, azaz, hogy a figura akt, valamint az arányok az antik szépségeszményre
utalnak, de a test egy gótikus elefántcsont szobor ívét követi.
Teljességgel hiányzik belőle a klasszikus művészetben oly nagyra becsült
magabiztosság.
A
testsúly nincs egyenletesen elosztva egy függőleges vonal két oldalán,
csaknem teljes súlya a jobb oldalra esik. Vénusz lábai nem is keltik
azt a látszatot, mintha megtartanák testét, alakja nem áll, hanem
lebeg. Az arc már középkori. A fej ugyanaz, amelyet Botticelli a madonnáihoz
használt. Botticelli Vénusza nem tagadja meg az érzékek birodalmát,
testének áramlása olyan, mint az érzéki gyönyörűség hieroglifája.
Ettől kezdve már az is elmondható, hogy az akt már minden mitológiai
szereplő megfestésére alkalmas kifejezésmód lesz. Vénusz ugyanis nem
más, mint a szerelem és a szépség pogány istennője, és a kor új női
szépségeszménye is egyben.
Lényegében
és hatásában az előbbitől merőben eltérő női akt az Igazság
alakja a rágalom-táblán. Ekkorra nem csak hogy elmúlt már az antik
esztétikai hatása Botticelli művészetében, de Savonarola prédikálása
és vértanúsága meggyőzte őt, hogy az érzéki gyönyörök minden
durvaságuktól megtisztítva is hiábavalóak és megvetendők. Így az
Igazság a legkevésbé kívánatos valamennyi akt közül, amelyek nem
határozottan csúfak. Felületesen nézve hasonlít ugyan a Vénuszra, de
annak folyamatossága itt csaknem minden ponton megtörik. A Vénusz
klasszikus oválisa helyett az Igazság karjai és fejtartása a középkori
dialektika cikcakkos, rombusz alakú mintáját idézik. Botticelli nem
tud szilárdság és báj nélkül rajzolni, de minden vonásban azon van,
hogy az öröm legkisebb szikráját is megtagadja magától, és ez a
puritanizmus arra kényszerít, hogy alakját lehangolóan ösztövérre
formálja.
Mint
látható, az önfeledt mozdulat megtestesülése érdekelte az aktábrázolásban,
és csak egyszer, a Szent Sebestyénben hoz létre nyugalmi állapotban lévő
aktot.
|