Ugyan
ennek a kornak a művésze Raffaello is. Az eszményit az érzékeken keresztül tudta
megragadni. A harmónia, amelynek révén az emberi fajt szeretetre méltó
tökéletességgel ruházta fel, sohasem volt tudatos számítás eredménye.
Ő így érzékelte az emberi testet. Arra született, hogy ő legyen Vénusz
legfőbb mestere. De ezt csak rajzaiból tud-hatjuk, mivel megbízóit oly
hűségesen szolgálta, hogy sohasem festette meg a tökéletes Vénuszt.
Egyetlen, igen korai képén mutatkozik meg az igazi raffaellói akt, ez
pedig A három grácia. Ezek a gömbölyded testek érzékiek, képesek gyönyörködtetni
a nézőt. Raffaello művészetében magától jött a takarékos díszítés,
a megszakítatlan körvonal és a lényegre törés, amely itt is
megmutatkozik.
A
pápai lakosztály dekorálásakor a Megkísértés jelenet ábrázolása
mutat aktot. Itt Leonardo Léda-tanulmányiból meríti a mintát Éva
alakjához. Ám, ahol nem tudja teljesen átvenni a leonardói testtartást,
mint pl. a bal kéz mozdulata vagy a fej elhelyezése a vállakon, az alak
ritmusa megtörik. Ez bizonytalanságot mutat, amely abból ered, hogy
igen kevés alkalma volt Raffaellonak a női testet tanulmányozni.
A
Galatea Raffaello legtudatosabb és legválasztékosabb kompozíciója. A
klasszikus legenda szerint alakította a képet: kellően szép modellt
nem találván sokaknak a legszebb részét használta fel. Valójában
nem a természet ihlette, hanem más műalkotások. A felső része megtalálható
egy siennai Néreida-szarkofágon, de az egész alak valójában egy
Capuai Vénusz-típusból ered, amelyhez Raffaello hozzátette egyik
szentjének fejét, amely itt fölnéz az égbe azzal a fejtartással,
ahogy Pisano egyik Vénusza. E mű csupán része egy térkitöltő dekorációnak,
annak térkitöltő szimmetriája határozza meg.
Ahogy
a reneszánsz művészek áltakában, Raffaello sem vonta ki magát az
antik hatás alól. Rajzokat készített az akkor előkerült Belvederei
Apollónról, melynek ritmusa, a mozdulat kecsessége felismerhető
legnemesebb alkotásai némelyikén. De ahogy sohasem utánzott egy formát
közvetlenül, a Stanza della Segnatura három Apollónja is a saját
teremtménye, és az Athéni iskolának az az alakja, amelyiket egy falmélyedésben
álló antik szobor ábrázolásának szánt is szerkezetileg különbözik
az antik művészettől.
|