Michelangelo
ifjú korában az antik szépség tökéletességére törekedett, és a
klasszikus művészet olyan utánzatait állította elő, amelyek az
akkori műgyűjtőket is megtévesztették. A Bacchus azt mutatja, hogy a
márványmásolatok élettelen felületét sem átallotta utánozni. De
aktrajzaiban kezdettől megvan az a toszkán erő és ideges tagozottság,
amely szembenálltak az antik nyájas formáival.
Az
antik görögök óta senki sem volt annyira biztos a férfi test isteni
jellegében, mint Michelangelo. Ezt a hitet érzelem szülte, és ez az érzéki
kötődés, ill. az ezáltal született harmónia teszi aktjait egyedülállóvá.
Szívbemarkolók és tiszteletet parancsolók egyszerre.
Dipedenza
= függés. Ezt a szót használta az aktszerkesztésben és az építészetben
egyaránt páratlan Michelangelo, hogy kifejezze, milyen kapcsolatot érzett
a két elrendezési forma között. Hiszen akárcsak az épület, az akt
is egyensúlyt képvisel az ideális rend és a gyakorlati szükségletek
között. Ahogy az antik férfiakt olyan, mint a görög templom: a
mellkas sima kerete a lábak oszlopaiban folytatódik, a reneszánsz akt
viszont azzal az építészeti rendszerrel van rokonságban, amely a központi
kupolás templomokat létrehozta. Vagyis a szobor plasztikai jelentősége
nem egy egyszerű homlokzati síknak van alárendelve, hanem egyetlen középpontból
több tengely ágazik szét sugarasan. Ezek az alakok nem csupán elől nézetben,
hanem úgyszólván az alaprajzukban is nyilván-való rokonságot
mutatnak a nekik megfelelő építészettel. Ezt a dipedenzát figyelhetjük
meg a 4 méter magas Dávidján is. Jellegzetesen reneszánsz témaválasztása,
ahol az ész legyőzi a nyers erőt. Dávid itt már nem kis fiúcska,
hanem hős, a reneszánsz ember eszményképe. Antikos szépségű alakját
méretére tekintettel alulnézetre szánta, ezért szembenézetből torzította,
hogy hiteles képet mutasson, amely realitásra való törekvés szintén
a reneszánsz jellegzetessége. Ez az alak nem egyszerűen egy fiatal
test, a szellem világához tarozik, Michelangelo törekvései öltenek
benne látható formát.
Valószínűleg
a hellén festők és szobrászok ismertek egy olyan rendszert, mint
amilyen az építészeké volt, és amely arányok, számok megadták a tökéletes
emberi test arányait. Ám ez az ún. polükleitoszi kánon nem maradt
fenn, így ezen tökéletesség elérésére nem volt meg a pontos képlet
a reneszánsz művészek számára. Mégis, bár a bordák és izmok hullámzása
megkülönbözteti ezt a Dávidot a legerőteljesebb antikokétól, de ha
töredék maradt volna, döbbenten láthatnánk, milyen pontossággal
alkalmazta Michelangelo a klasszikus képletet.
Apollónnak
szánhatta Michelangeló azt a márványalakot, amelyből végül Dávid
lett parittyával. De mégis Apollón maradt, mert a test álmos, érzéki
mozdulatát nem lehet az ifjú hős cselekedeteként értelmezni. Ebből a
görnyedt fiatalemberből csakugyan teljességgel hiányzik a korábbi Dávid
alakjának hősies felindultsága. A szerkezetben, az arányokban, a
mozdulatban, az érzületben semmi sem maradt az antik aktból, kivéve a
testi szépség imádatát.
Cascinai
csatája egyike azon képeknek, ahol meztelen férfiak csatáznak már a
XV. sz. végétől kezdve annak érdekében, hogy bemutatható legyen a tökéletes
testű férfi akt olyan elrendezésben, hogy a mozgás révén az energia
is megmutatkozik. Michelangelo nem érte be az antikvitásban alkalmazott
testhelyzetek korlátozott tartományával. E műve a csavrodás és rövidülés
értékét bizonyította, mely egyszerre szaporította az ábrázolható pózok
készletét, és egyben lehetővé is tette a mélységben való ábrázolást.
A mű több alakjához is fennmaradt a művész eredeti rajza, amelyek az
akadémikus rajzolás kiemelkedő példái a reneszánsz óta kiaknázva a
tökéletes anatómiai és rajzi tudás nyújtotta lehetőségeket.
Meg
kell még említenünk rabszolga szobrait, melyek a szenvedés kifejezésének
szép példái. Csak a testükkel beszélnek hozzánk. Michelangelo a
figyelmét a megformálás egyes helyeire összpontosította, amelyek önmagukban
olyan kifejezőek voltak, hogy az alakok többi részeit elég volt
jelezni.
Michelangelo
monumentális műve a Sixtus-kápolna mennyezete, amelyet 1508-12-ig
szinte teljesen egyedül, segítség nélkül festett meg. Itt több helyütt
is megjelenik az akt, és a művészre jellemzően a férfi akt ábrázolása
is.
A
tökéletes emberek közt a legjelképesebb az ébredő Ádám alakja.
Sehol nem enged ennyire Michelangelo a testi szépség bevett fogalmának,
mint itt. De még ebben az ideálképben is az alatt a teher alatt mutatja
meg a tökéletes testet, amely örökké megzavarta az egyensúlyát. Az
Ádám testhelyzete nem sokban különbözik a Düonüszoszként ismert
alakokétól a Parthenon oromzatán. Az egyensúlyeloszlás, a nemes
ernyedtség és a testük általános felépítése azonos, az összhatás
mégis meghökkentően különböző. Ádám itt kibámul valamilyen felső
hatalomra, amely nem hagy neki nyugtot.
A
szibillák és próféták melletti férfi aktokat atlétáknak szokás
nevezni. Michelangelo közvetítő szerepet szánt nekik a testi és a
szellemi világ között. Testi szépségük az isteni tökély képmása,
fürge és élénk mozdulataikban az isteni energia fejeződik ki. Minden
izmuk feszül és telített, nincsenek laza vagy túltengő részleteik.
Michelangelo ezen alakjaiban az antikvitásból vett testtartásokat olyan
kifejezővé fejlesztette tovább, ami a klasszikus normát messze
meghaladja. Arányaik már messze eltérőek az antikokétól. Ezek a váratlanul
parányi tomporban vékonyodó irdatlan vállak bármilyen normához képest
torzak. Mégis elfogadjuk őket, mert a test minden hajlatát kényszerítő
ritmikus erő hajtja maga előtt. Ezek az atléták igazolják azt az állítást,
miszerint a mozgás eleven megjelenítéséhez szükség van némi túlzásra.
Ez indokolja pl. a Perzsa szibilla atlétájának torzulásait, azaz, hogy
a comb és a hát vonala iszonyatos nyomatékkal megcsavarodik, és a kar
felületén siklik tova. Alakjai csak a kifejezés eszközeiként léteznek,
ha megelevenednének zömökek és aránytalanok lennének. Talán csak a
Jeremiás balján látható kecses ifjú szépsége élné túl a valóra
válást. De nem szabad ezen alakokat az emberi szépség feltételezett
normái szerint kritizálni. Ők nem pusztán testek, hanem eszmék
megtestesítésének és érzelmek kifejezésének eszközei. Képzeletbeli
világát olyan páratlan művészi erővel vetítette ki, hogy árnyéka
évszázadokig a képzőművészet minden férfiaktjára rávetült.
Az
antik Laokoón megtalálásával Michelangeló is megtalálta a megoldást
arra az őt régóta foglalkoztató problémára, hogy olyan heves
izommozgást hozzon létre, amely többet fejez ki a testi küzdelemnél.
Ez a felismerés pedig megmutatkozik a Sixtus-kápolna mennyezetének atlétáin
is. De visszaköszönnek itt a Belvederei torzó vagy saját
rabszolgaszobrainak mozdulata is.
A
25 évvel későbbi az Utolsó ítélet a főoltárnál. Az alakok
eredetileg aktok voltak, a drapériákat később festették rájuk.
Itt a bíró, aki meghiúsítja a sötétség hatalmát szintén
egyfajta Apollón ábrázolás. Mozdulata az antiknál parancsolóbb, mert
a magasság, ahova az üdvözülteket hívja, tündökletes, a mélység,
ahová az engedetleneket utasítja, kegyetlen. Arányai nem görögök,
itt Michelangelo ugyanis a bizánci hagyomány bírái közül a hódító
Nagy Sándor-képből merített ihletet. Dölyfös feje egy atléta
meztelen testével forr össze.
A
firenzei Medici kápolna síremlékei Michelangelo szobrászatának
legszebbjei. Az este és reggel, az éjszaka és nappal 2-2 napszak
megjelenítése az idő múlását mutatja, utal az elkerülhetetlen halálra.
Az oltárral szembeni hátsó falon azonban az egyik szobor egy szoptató
madonna alakjában az élet szimbólumaként jelenik meg. Így van együtt
egy helyen az élet és a halál örök körforgása. A fülkékben és a
síremlékek felett a szobrok nem is az oltár, hanem a madonna felé
fordulnak.
Egy,
a reneszánszénál pesszimistább világképet tükröz a női alakban, kényelmetlen
tartásban megjelenő, nyugtalan alvást szimbolizáló éjszaka és a férfiként
testet öltő, elfordult testtel és szándékosan befejezetlen arccal
megjelenő nappal. Az Est felsőtestét
ékesszólóan dolgozta ki a művész, de ez az alak a legkevésbé
kifejező a négy közül. A Nappal alakjában a Belvederei torzó vállait
fejlesztette tovább.
Különleges
helyet foglal el munkásságában ez a mű, mivel a főalakok közül kettő
nő. Ám tanulmányait kizárólag férfi modellekről rajzolta. A női
testet ugyanis alacsonyabb rendűnek tartotta a férfitestnél. Talán
ennek köszönhető ezen női alakjainak eltérése a szokásos szépségformuláktól.
Női attribútumaik szélsőségesen stilizáltak, mégsem mentesek a
rejtett érzékiségtől.
Paradox,
hogy ő, aki oly kevés örömét lelte a női testben, milyen hatással
volt a női akt alakulására. De formai invenciója annyira lenyűgözte
kortársait, hogy testhelyzetei váratlan összefüggésekben térnek
vissza.
A
Medici-kápolna két nőalakja egy fél évszázadon át szolgáltatott
alapanyagot a manierista aktokhoz. A Hajnal elvékonyodó combjai
hosszabbak és áramvonalasabbak lettek, a hús járulékairól szinte meg
is feledkeztek.
Életének
két időszakában, ifjú- és öregkorában foglakoztatta Michelangelót
a keresztrefeszítés témája. Több rajza is fennmaradt, amelyekben ezt
a témát tanulmányozza.
|