Tizianonál
is megismétlődik a női akt giorgionei ábrázolása. Urbinói Vénusza
első látásra nagyon hasonlít az Alvó Vénuszhoz, ugyanazt a pózt
veszi föl alakja, mindössze a jobb kar és a mell helyzetét változtatva.
Az ő Vénusza azonban már nem kelti a szűziesség látszatát. A körvonal
felbomlott, a hegyes szögű háromszög, amely Giorgione Vénuszának
mellei és nyakának alapja bezárnak, Tizianonál egyenlő oldalúvá változott
át. Szemét sem süti le, pillantása inkább mondható hívogatónak. Az
érzéki jelleget tehát tovább fejlesztette. A legszebb giorgionei akt
az Égi és földi szerelem című kép alakja. E Vénusz dús, természetes
és nyugodt. Körvonala klasszikusabb Giorgione alakjainál. Minden
bizonnyal egy antik mű ihlette, és a művész egy odavetett
karmazsinvörös lepellel még a kar vonalát is megtöri, pontosan
ott, ahol idővel letörött volna.
Venus
Anadyomenéje az a mű, ahol a női testet minden érzéki súlyával
egyetemben, önmagába zárva, öncélként kínálja fel. Ez a mese vagy
díszlet ürügye nélküli aktábrázolás ritka volt a XIX. sz. előtt.
Urbinói
Vénuszának formáját alkalmazza, csak jócskán eldurvítva, amikor a
Venus del Pardóval keserves kísérletet tesz korai stílusának visszahódítására.
Titiano
felfedezte a heverő Vénusz két új mintáját. Egyikük bal karjára támaszkodó
alak, teste a néző felé fordul. Ez az ábrázolás először Cupidóval
kettesben jelenik meg, később pedig számos replikán egy-egy hódolóval,
aki a lábánál ül, és orgonán vagy lanton játszik. Ebben a
sorozatban csak a fejtartás változik, a test mindig ugyanaz marad. Ez az
akt az ő legsajátabb teremtménye. (Egyéb alakjaihoz az elődök szolgáltatták
legalábbis a körvonalakat.) A Vénusz az orgonajátékossal sorozat
jellemzői, hogy gazdag, súlyos és egy csöppet közönséges. Szemben
van velünk, és ez a természetének áradó nyíltságát tükröző
frontalitás nyerte meg Tizianót, és késztette ara, hogy olyan gyakran
megismételje a formát. De alkalmat adott neki arra is, hogy festményeken
rója le a teljesen és egyenletesen megvilágított, nagy puha bőrfelületek
iránti csodálatát. Alakjait mégsem teszi kihívókká, jóval stilizáltabbak,
mint ahogy első pillantásra látszik. A természetes külsőségeket
elnyomta vagy alárendelte ideális sémájának.
A
Vénusz az orgonajátékossal mindenestül velencei. Itália többi részében
hosszú ideje egészen más formájú testek voltak divatban, és maga
Tiziano is megadta magát az új eszménynek. Az eredmény a Danaé lett,
amelyet a következő években csaknem ugyanannyi változatban megfestett.
Testtartása vélhetőleg Michelangelo rajzain alapul, és csakugyan
hasonlít az Éjhez, csak meg van fordítva, és mintegy kinyitva. A feje
hátrahanyatlik a párnán, kéjsóváran szemlélve az aranyesőt. A
karja már nem csavarodik ki az oldalán, hanem kényelmesen pihen a vánkoson,
mint Vénuszainak karja.
Később Tiziano hátat fordított a frontális pózoknak és a határozott kontúroknak. A Diana és Aktaión és a Diána és Kallisztó című képeken a női test példátlanul mentes minden stilisztikai előítélettől. Igaz, hogy a főalakok némelyikét a mesterkélt elegancia jellemzi, de szolgálólányai mindkét képen bámulatosan természetesek. Az Aktaión középpontjában kuporgó alakot még Rubens is a legcsodálatosabb aktnak tartotta a festészet egész történetében. A képzelet szabadságát a szerkesztés és a kidolgozás ugyanolyan mérvű szabadsága támogatja. A formák nincsenek már egyenletesen megvilágítva, hanem vetett árnyékokon és visszavert fényeken haladnak keresztül, és a festék széles, nyugtalan, fénylő színekkel van felrakva. |