E
kor nagy művésze Jan van Eyck, kinek nevéhez fűződik a Genti oltár megalkotása.
Ez nem más, mint egy óriási szárnyas oltár, mely jellemző e területre.
Témája a megváltás. A szárnyakon Ádám és Éva jelenik meg. Az
idealizált, pompás ruhákat viselő mennyei sereghez különös
kontrasztot keltően csatlakozik alakjuk. Meztelenségük kissé szánalmasakká
teszi őket e díszes gyülekezetben. Jelenlétük magyarázata, hogy az
ő engedetlenségük miatt került sor a Megváltó megtestesülésére,
tehát az egész üdvtörténeti folyamatra, amelyet ez az oltár magával
ragadóan dicsőít. Aktjaik életnagyságúak, nem idealizált, antikos
figurák, hanem hétköznapi, naturalista alakok, Évája gótikus figura,
északi szépségideál, vagyis fönt törékeny, alul kerek forma.
Rogier
van der Weyden
középkoriasabb, hagyományosabb stílust képvisel a németalföldi
reneszánsz művészetben. Levétel a keresztről szárnyasoltárképén
pl. a középkor fájdalma, tragikuma mutatkozik meg. Különös kompozícióján
olyan sok alak van együtt, hogy ha megelevenednének, mozogni sem tudnának
egymástól, mégsem kelt zsúfoltság érzetet a nézőben. A formák és
a színek egész kavargása azt a célt szolgálja, hogy kiemelje Krisztus
testének halálsápadtságát, ólmos merevségét. Mária elhanyatló
testének vonala feltűnően párhuzamos fiáéval. Még karjuk tartása
is egyforma. Csupán fejük hajlása ellentétes, amely utal arra, hogy míg
az egyik halott, a másik él.
|