A
reneszánsz kori német festők, amikor látták, hogy Itáliában milyen
nagyra becsült téma a meztelen test, maguk is éltek vele, és
figyelemre méltó saját arányokat fejlesztettek ki.
A
festészetben elsősorban a német Dürert kell említenünk, aki Raffaello, Botticelli, Grünewald
kortársaként egy-értelműen reneszánsz festő, művészete mégis sok
konzervatív vonást mutat. Küzdelmei megmutatják, hogy az északi akt
milyen művi alkotás. Ösztönös reakciója a kíváncsiság és a rémület
volt, és töméntelen kört és egyéb ábrát kellett rajzolnia, mielőtt
nekigyűrkőzött, hogy a szerencsétlen testet átváltoztassa akttá.
Teoretikus
művész. Mint annyian, ő is megpróbálta szerkeszteni a tökéletesen
szép emberi testet, könyvet is írt az emberi arányról. Vitruviust is
tanulmányozta. A Nemezis vagy Nagy Fortuna címen ismert metszetének
figurájában az utolsó részletig alkalmazta a vitriviusi méretelveket,
ám ez keveset számított a testi szépség megteremtésében, nem sikerült
megvalósítania a klasszikus ideált. Később saját módszerrel közeledve
a problémához, az antik figurákhoz. Nem a négyzetek és a körök jóvoltából
tudta birtokba venni a klasszikus arányokat, hanem azzal, hogy a
Belvederei Apollón és a Medici Vénusz emlékéhez kapcsolta őket, ill.
felhagyott azzal, hogy az emberi testet geometriai sémákba kényszerítse,
helyette az eszményi arányokat a természetből vezette le. Mindezek
eredményeképpen született meg a német művészetben az első életnagyságú
akt a Bűnbeesés című rézmetszetén. Témái Ádám és Éva. Alakjai
életnagyságúak, anatómiailag relatív pontosak. Ez a motívum olajképpárján
és más rézmetszetein is visszatér még.
A
„Dunai iskola” a német festők egy csoportját jelenti az
1500-as évek elején. Alkotásaik jellegzetessége, hogy műveiken a táj
fontos szerephez jut, de bibliai témában.
A Dunai iskola csoportjának alkotásai közé tartoznak id. Lucas Chranac korai képei is, pl. a Menekülés Egyiptomba. Képein dominál a drámaiság, de hat rá a reneszánsz is. Aktjait is ennek jegyében készíti, de antik hagyományok híján nem szép, kissé gótikus jellegűek alakjai, és anatómiailag is rosszak, mint pl. az Alvó nimfa című képén. |