[AK-oktatok] Fwd:Inclusion4Schools - Szándéknyilatkozat az iskolák és a tanárképző intézmények közti szakmai együttműködésről

SZE-AK Dékáni Hivatal ak.dekani at sze.hu
2024. Május. 17., P, 16:07:02 CEST


>
> *From:* Mátyus, Kinga <matyuskinga at wjlf.hu>
>
> *Sent:* Monday, May 13, 2024 11:07 AM
> *Subject:* Inclusion4Schools - Szándéknyilatkozat az iskolák és a
> tanárképző intézmények közti szakmai együttműködésről
>
>
>
> Tisztelt Oktató Kollégák!
>
>
>
> A Wesley János Lelkészképző Főiskola Neveléstudományi Tanszéke vezeti az *Inclusion4Schools
> - Iskola és közösség együttműködése az egyenlőtlenségek és a kirekesztés
> visszaszorítására: szegregált iskolák transzformatív gyakorlatai* című
> projektet, amely az Európai Unió Horizont 2020 kutatás-fejlesztési és
> innovációs keretprogramja részeként valósul meg. Az *Inclusion4Schools *kiemelt
> célja, hogy a hátrányos helyzetű térségekben működő iskolákat támogassa
> azzal, hogy teret nyit ahhoz, hogy olyan intézményekké váljanak, amelyek alulról
> építkező stratégiát követve társadalmi változást előidéző kapcsolatokat
> teremtenek a közvetlen környezetükben. Ennek egyik módja az intézmények
> és közösségek közötti párbeszéd és együttműködés kultúrájának támogatása
> azért, hogy az oktatásban a kirekesztés logikája kiiktatódjék és az
> egyenlőtlenségek rendszerszintű (re)produkciója mérséklődjék. (
> https://inclusion4schools.eu/hu/)
>
>
>
> Az I4S projektben a különböző tapasztalatokból eredő kérdések megvitatását
> szolgáló rendezvények az oktatási rendszer szereplői - köztük a kutatók, a
> politikai döntéshozók, a tanárok és a további érintett szakemberek -
> közötti együttműködést szorgalmazzák. Így lehetőség nyílik elméleti
> ismeretek és helyben kifejlesztett módszerek megosztására. A projekt
> különösen ösztönözi olyan innovációk kidolgozását, amelyek az érintett
> tanulók sikeres tanulását támogatják.
>
> Az *Inclusion4Schools* már korábban lezárul szakaszában online
> fókuszcsoportos megbeszéléseket szervezett a köznevelésben és a
> felsőoktatásban dolgozó szakemberek számára. Ezek a viták a párbeszéd
> strukturált és zárt formáját képviselték arról, hogy együttműködésük hogyan
> segítheti elő olyan gyakorlatok bevezetését már a tanárképzésben, amelyek a
> különböző szociális, kulturális és oktatási igényekkel rendelkező tanulók
> számára minőségi oktatást biztosítanak. A fókuszcsoportos megbeszélések
> eredményeit az I4S ajánlások formájában foglalta össze. (Lásd: D3.3.
> School-university Partnership and Recommendations to Teacher Training
> Institutes
> <https://inclusion4schools.eu/achievements/d3-3-school-university-partnership-and-recommendations-to-teacher-training-institutes/>
> valamint a magyar nyelvű összefoglalót: Az I4S ajánlásai az iskolák és a
> tanárképző intézmények együttműködésére.pdf)
> <https://drive.google.com/file/d/1wB2GQpDr5QgMzaLbLA-gNjdu1qsj0pas/view?usp=sharing>
>
> Az I4S az ajánlások mentén konkrét, hosszú távú közös programfejlesztésre
> hívja fel az egyetemek tanárképző központjait és a tanárképzésben résztvevő
> oktatókat, olyan   munkacsoportok létrehozására, melyek célja a hátrányos
> térségekben található iskolák bevonása – különösen a hallgatók iskolai
> gyakorlata során.
>
> Az ajánlások tartalmára alapozva az I4S projekt célkitűzése, hogy aktívan
> közreműködjön az iskolák/közösségek és a tanárképző felsőoktatási
> intézmények közötti szakmai együttműködések elveinek és tartalmának
> kidolgozásában, különös tekintettel a tantervek tartalmára és a
> tanárjelöltek iskolai gyakorlatára.
>
> Ezért az I4S projekt egy olyan dokumentumot készített elő, amely azokat a
> lehetséges együttműködési területeket mutatja be, amelyekben az
> együttműködés mindkét fél számára potenciális előnyökkel járhat a sokszínű
> oktatási környezet létrehozása érdekében. Az I4S projekt egy
> *Szándéknyilatkozatot* kezdeményez, és felkéri mind az egyetemi
> oktatókat, mind az iskolai tanárokat és a segítő szakembereket arra, hogy
> támogassák a kezdeményezést.
>
> A Szándéknyilatkozat alapelvei szerint a hatékony iskola-egyetem
> partnerségek legalább négy fő jellemzőt teljesítenek:* közös
> koncepcionális alapok, a szerepek egyenrangúsága, következetes működési
> stratégia, valamint a partnerség és eredményeinek folyamatos értékelése.*
>
> Az iskola-egyetem partnerség lényege az elmélet és a kutatás, valamint a
> tapasztalatból fakadó gyakorlat egymást kiegészítő volta. Az iskolák új
> stratégiákat keresnek a tanítás és tanulás, az intézményvezetés és a
> tanulók támogatása terén azzal a céllal, hogy megfeleljenek a tanulók
> igényeinek. Az egyetemek az elméleten és kutatáson alapuló új eljárásokat
> dolgoznak ki és értékelik a gyakorlatban megjelenő innovációkat. A
> partnerek kölcsönösen előnyös kapcsolatokat alakítanak ki, így
> összekapcsolhatóak a köznevelés és az egyetemi oktatás és kutatás funkciói.
>
> *Kérjük, tekintse át a Szándéknyilatkozat tartalmát és az alábbi űrlapon
> jelezze támogatását: **https://forms.gle/wknUC1Ei9Xd7TY9T7*
> <https://forms.gle/wknUC1Ei9Xd7TY9T7>
>
> Budapest, 2024. május 10.
>
> Köszönettel,
>
> Thun Éva és Jelencsik-Mátyus Kinga
>
> Inclusion4Schools
>
>
> [image: A képet a feladó eltávolította.]
>
> A projektet az Európai Unió Horizont 2020 kutatási és innovációs programja
> támogatta a 101004653 sz. támogatási szerződés keretében.
>
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://www.sze.hu/pipermail/ak-oktatok/attachments/20240517/bba16b9e/attachment.html 
--------- következő rész ---------
Egy nem text típusú csatolt állomány át lett konvertálva...
Név: image001.jpg
TĂ­pus: image/jpeg
Méret: 362 bytes
Leírás: nem elérhető
Url : http://www.sze.hu/pipermail/ak-oktatok/attachments/20240517/bba16b9e/attachment.jpg 


További információk a(z) AK-oktatok levelezőlistáról