Vissza a folapraStílusokTechnikákMi a muvészet?

előzőkövetkező
Raffaello Santi
(1483-1520)


Raffaello ma is az egyik legismertebb művész. Minden korszak, minden terület, a maga leginkább becsült festőjét, ha igazán meg akarta tisztelni a stílus, vagy  hely Raffaellójának nevezte.

Apja festő volt, akinek műhelyében kapta az első oktatást. Majd Perugino műhelyében tanult. Fiatal korának fő műve a Mária eljegyzése. 1504-ben Firenzébe költözött. Itt festette a Három grácia című művét és a Madonna-képeit (Madonna zöldben, a befejezetlen Esterházy -Madonna). Ezekben az években festett portréi: Ifjú arcképe, Női képmás. Késői Firenzei éveinek koronája a drámai hatású Krisztus sírbatétele.

1508-ban érkezett Rómába, és a vatikáni teremsor, a Stanzák kifestésére kapott megbizatást, amelyben a világ egyik legtöbbet csodált, legnagyobb hatású freskósorozatát hozta létre.

Az elsőnek elkészült Stanza della Segnatura két legfőbb mezőjét a teológiának és a filozófiának szentelte, az egyik az ún. Disputa (tulajdonképpen a keresztény vallás diadala), a másik az Athéni iskola. Az első statikus, absztrakt térbe helyezett kompozíciójához hatásosan társul a mozgalmasabb második, melyen hatalmas reneszánsz épületbelső keretezi a szereplőket. Egy-egy kisebb mezőn a Parnasszust és az Erényeket mutatja be.

A Stanza di Elidoro képei dinamikusabbak, akár a teremnek nevet adó kép sodró kompozíciója., a Szt. Péter megszabadulásának drámai fényhatása, a Bolsenai mise asszimetriája v. az Attila seregeinek visszafordítása tömegjelenete.

A művész a Stanza dell' Incendio képeit, a loggiák díszeinek megfestését és a Villa Farnesina Psyché-sorozatát tanítványaira bízta.

A Stanzákkal egyidőben készültek a Sant' Agostino és a Sta Maria della Pace freskói.

Bramante halála után a Szt. Péter-templom építkezésének fő irányítója volt.

Késői  korszakában a mozgalmasságra törekedett, mely Madonna képein is érezteti hatását. (Folignói Madonna, Madonna Sistina).

Portréi ebben az időben lényeglátóbbak (X. Leo, II. Gyula pápa, "La valeta", Baldassare Castiglione képmása.

Ezékiel látomásán lenyűgöző, már nem is reneszánszba illő látomást varázsol elénk.

A Krisztus színeváltozása című képének befejezésében megakasídályozta a halál.