Szobrászat
A szobrászatban a valósághoz ragaszkodó,
az igazat a szépnél is fontosabbnak tartó római felfogás eltér az idealizáló
görög felfogástól. Virtuóz anyagkezelés: fellazított haj,
csiszolt felületek, többszínű anyagok egyesítése, a természetesség
tökéletesítése: szemcsillag bevájása. Míg a görög szobrászok a belső, szellemi tulajdonságokból vezették le az arcvonásokat, addig a rómaiak a külső vonásokból engednek következtetni a belsőre. (pl. férfiportré) Vespasianus portréja: I. század, márvány szobor. Valósághű, a császár minden vonását szépítés nélkül ábrázolták. Augustus szobra (I.sz.): idealizált, a császár már az istenek sorába emelkedett. Marcus Aurelius: nem hadvezérként, hanem egy gondolkodó emberként ábrázolták. Tetrarchák szobra: Kr. u. 3. sz. vége: a fogalmi ábrázolás lép újra a természetes látvány ábrázolásának helyébe. Merev tartás, nem természetes formák, sematikus arcok. Az uralkodót mint fogalmat ábrázolják. Dombormű |