Ezt
a dolgozatot Broder Ferenc készítette. Ezúton
is szeretnék köszönetet mondani neki amiért a
honlap rendelkezésére bocsátotta.
Ez
a dolgozat eredetileg a szentendrei Ferenczy múzeumról és a
Ferenczy család itt található műveiről készült. Azonban a
kiállítást (főleg annak szervezését) nem tarom túl
sikeresnek. Aki bővebben kíván tájékozódni nézzen szét a
Szépművészeti múzeumban és az esetleg fellelhető
szakirodalmakban is.
Ferenczy
Károly az egyik legjelentősebb hazai festőcsoport, a „nagybányaiak”
motorja volt, egész életművében megújuló alkotó. Ferenczy
Béni és Noémi pedig egy olyan, társadalmilag és
politikailag vitatott kor államilag is elismert művészei,
akiknek munkásságát kizárólag társadalmi hatásukkal együtt
lehet vizsgálni.
Ferenczy
Károly 1862-ben született Bécsben. A magyar impresszionizmus
egyik legnagyobb mestere volt. Kezdetben jogi és mezőgazdasági
tanulmányokat folytatott, majd ezekkel 1884-ben felhagy és a
festészet felé fordul. Rómában, Münchenben, majd két évig
a párizsi Julián Akadémián tanult. Itt Robert-Fleury és
Bouguereau voltak tanárai, de nagy hatással voltak rá magyar
tanulótársai, Csók István és Iványi Grünwald Béla is.
Bastien Lepage-t tekintette eszményképének, erről tanúskodnak
első, Párizsban készült munkái. (Kallós Ede arcképe),
valamint későbbi szentendrei alkotásai is (Válás, Lányok
virágot gondoznak, stb.)Életműve több
szakaszra tagolódik. A kezdeti időszakra a müncheni leíró
ábrázolás volt a jellemző. Nagybányán a plein air egyedi
fajtáját teremtette meg. A késői időszakban a
posztimpresszionizmus formaproblémái vonzották (Akt zöld háttérrel,
1911, Akt vörös háttérrel 1913, Pieta 1913, stb.) egészen
1917-ben bekövetkezett haláláig.1896-ban csatlakozott az
akkor Nagybányán dolgozó magyar művészcsoporthoz, aminek
tagjai voltak Hollós Simon, Réti István, Thorma János, Csók
István, Iványi-Grünwald Béla és még sokan az akkor hazai
haladó gondolkodású festők köréből
„
Ezeknek a „nagybányaiak” gyűjtőcímen ismert művészeknek
fellépése új színt hozott
művészetünkbe. Ide tartoztak eredetileg azok a fiatal festők,
akik Münchenben Hollós Simon (1857-1918) köré csoportosultak,
részben mint jóbarátai, részben mint magániskolájának tanítványai.
Valamennyi messze elkerülte az akkori akadémikus rendszert,
amivé Münchenben a tónusra alapított festés csontosodott
vagy szinte műszaki eljárássá közömbösödött s
valamennyi szomjasan vetette magát a közvetlen és
elfogulatlan, az átérzett és egyéni természettanulmányra.
Réti István rábeszélésére e kör legtöbb tagja 1896-tól
fogva a nyári időszakra Nagybányára telepedett át s azontúl
éveken át mint zárt csoport állította ki műveit Budapesten.
”„A
nagybányaiak a közvetlen naturalizmusból indultak ki: képelgondolásukat,
festői előadásukat egyenest ahhoz kötötték, amit nekik a
nagybányai hegyes-völgyes dús természet, az oda való élet
sugallt és adott. Ezzel kettőt értek el. Egyrészt azt, hogy
mindegyikük művészete egyénivé lett, azaz érzésük és
világszemléletük hamisítatlan visszhangjává, másrészt,
hogy ennek az egyéni stílusnak elemeit a nagybányai vidék színakkordjaiból,
plasztikájából, vonalrendszeréből merítették s nem
valamely előre kigondolt rendszerből. Naturalista szemléletük
teljesen a magyar röghöz kötötte forma- és színlátásukat.
(Lyka
Károly: A művészetek története, Képzőművészeti Alap
Kiadó, Budapest 1965. 222. Old.)
Ferenczy
Károly a nagybányai kör talán legkarakteresebb festője
volt. Kitűnően aknázta ki a nagybányai táj biblikus
hangulatát ( pl : Három királyok, Hegyibeszéd, Józsefet
eladják a testvérei), valamint a nép színes viseletét (Cigányok).
Méltán tekinthetjük modern hazai művészetünk egyik
legnagyobb alakjának. Fő műveit a Magyar Nemzeti Galéria őrzi,
a szentendrei tárlat inkább kedvcsináló betekintést enged
munkásságába. A Ferenczy Károly képviselte, később
posztnagybányai stílust utánuk a Grasham kör fejlesztette
tovább.
 
|