Ferenczy Béni
Valér és Noémi
testvérének Ferenczy Béninek a teljes életművét szinte
lehetetlen lenne bemutatni,
hiszen úgy stílusában, mint technikai ismereteiben az egyik
legszerteágazóbb gondolkodású alkotója hazai művészetünknek.
1890-ben született. A családi hagyományokat folytatva ő is Münchenben,
Párizsban tanult. Művészeti koncepciójának letisztulása
egybe esett németországi és Szovjetúnióbeli emigrációjából
váló hazatérésével. A háború után 1945-től 1950-ig a 
Képzőművészeti
Főiskola tanára volt. 1956-ban alkotó munkáiért Kossuth-díjjal
tüntették ki, 1958-ban megkapta a kiváló művész címet.
Korai kubista kísérletei és kubista korszaka után talált rá
saját stílusára, melyre jellemző az erőteljes idomú
formaalkotás, a kiegyensúlyozott térszerkesztés és a maximális
anyagismeret harmonikus és kifejező együttese. Kisplasztikái,
szobrai és domborművei mellett, jelentőset alkotott a grafika
terén. Ezek részben felfoghatók előtanulmányként szobraihoz,
másrészt viszont
könyvillusztráció, színes és fekete-fehér grafikái a hazai
rajzművészet élvonalába emelik. A szentendrei kiállításon látható
például több érme Ady Endréről. Ennek a sorozatnak az első
darabja, egy Ady halotti maszk a Magyar Nemzeti Galériában látható.
Ady halálos ágyánál Ferenczy Béni is jelen volt, három közreműködővel
készített maszkot a halott költőről. A végleges szobrot
azonban nem öntötte, hanem maga formázta. Ez volt az alapja
Szentendrén is látható éremsorozatnak is. Maga nagyra
értékelte és művészetére komoly hatásúnak tartotta Ady költészetét.
Talán hasonló indíttatásból készítette, a szintén itt látható
Bartók érmet. Ezen az érmen megfigyelhető antik hagyományokból
táplálkozó stílusa. Az első oldal, az
érem nagy formátuma ellenére (104 mm) sem tartalmaz feliratot.
A portré vonásai rendkívüli intellektusú embert ábrázolnak.
Az érem két oldala között is a klasszikus tradícióknak
megfelelő összefüggés fedezhető fel. A mondanivalót itt újrafogalmazva
tovább mélyíti azt. A lapos partok között kanyargó folyó és
a háttér hegyei, egy artisztikus betűtípussal rajzolt Ady idézet
által nyerik el értelmüket:„VALAKI ÉRTŐL INDUL EL S
BEFUT A SZENT NAGY ÓCEÁNBA” Ebben az egy gondatban összesűrítve
jelenik meg Bartók élete és teljes zenei pályája a kis erdélyi
falvaktól Amerikában bekövetkezett haláláig. Maga az érem
gondosan cizellált, melynek fényei festői hatást keltenek.
Ferenczy Béni éremművészete teljesen új felfogást jelentett
a hazai éremművészet terén. Stílusa első látásra megkülönböztethető
bármely más alkotótársa műveitől. Kisplasztikái festőiségének
magyarázata talán az általa példaképként választott reneszánsz
éremművészetben keresendő. Ennek egyik legszebb példája a
szintén ezen a tárlaton látható Leonardo da Vinci érem.
A
szentendrei kiállításon egy újabb teremben közösen tekinthetők
meg Frenczy Béni szobrai és Ferenczy Noémi gobelinjei, illetve
az ezekhez készült tanulmányrajzok és festmények. Kitűnő
alapötlet tárlat elrendezéséhez, mind a tér kihasználása
szempontjából, mind a két művészformanyelvének megértéséhez.
Béni szobrai közül mindenképpen kiemelést érdemel 1948-ban
alkotott Szerelmespár című szobra, mely egy hosszú, sok előtanulmánnyal
bíró alkotás, életművének egyik csúcspontja. Már érmei között
többnek is témát adott a szerelem, 1948 után is többször
dolgozta fel ezt domborműveken és kisplasztikákon. A szobor a
hideg fém erejével, szinte templomi architektúrájával erősíti,
a szerelemben megjelenő primer
érzelmeken túl az egymáshoz tartozás, egymásra utaltság
és egymást féltést életre szóló meghatározó tartalmát.
Szintén bizonyítékok a szobrászművészet archaikus megközelítésére
a sportolókat ábrázoló, antik görög műveket idéző
szobrai(pl.: Atalanta), és mozgástanulmányai (pl.: A kis
alpinista). Ferenczy Béni művészetében jól rámutat ez a tárlat
a valódi művészi alkotás létrehozásának legfontosabb
elemeire, melyben egyesül a klasszikus mesterek és régi
korszakok művészete iránti tisztelet, azok maximális ismerete,
a modern technikák céltudatos, erőteljes kezelése, és az a művészi
érzékenység, mely csak a legnagyobb alkotók sajátja.
 

|