Ferenczy Noémi
Ferenczy
Noémi 1890-ben születtet Szentendrén, eredetileg festőnek
tanult. Őt tekinthetjük a
magyar gobelinművészet megteremtőjének. Első munkáit Nagybányán
tervezte és szőtte, melyeket 1916-ban az Ernst múzeum állított
ki. (Teremtés, 1913, stb.) 1920 után szerkesztési módja
egyszerűbbé, és a felületekhez viszonyítva nagyobbá vált.
Ez a folyamat a monumentalitásra és az összhangra törekvés
erősödésével élete végéig tartott. Műveinek legnagyobb
érdekessége, hogy híres művészként is maga készítette
alkotásait, a vázlatrajzokkal, tervekkel, előtanulmányokkal,
festményekkel egyetemben. Terveit maga festette kartonra, saját
kezűleg festette növényi festékekkel gyapjúfonalait. Művészetének
lírai színvilága a posztnagybányai festészethez hasonítja
műveit, melyben apjának életművére ismerhetünk. Több művének
vízfestmény (olykor gouache) alapja együtt nyert helyet a végül
elkészült gobelinnel. Egész élete alatt foglalkoztatta az
ember munkához és természethez való viszonya. Kárpitjaiban
megjelennek a természet organikus formái. Kezdetben ezt
szembeállítja az ember kicsi, esendő voltával, majd
ez a gondolatmenet folyamatosan átalakul. Későbbi műveiben
egyre nagyobb szerepet kap az ember nehézségeket meghaladó
formája. Ennek a gondolatnak a megjelenése mind szimbólumrendszerében,
mind ideológiájában (politikai ideológiájában is)
folyamatos erősödést mutat. A munka és azt végző ember
megjelenítésén túl nagyon fontosak bibliai témájú művei
is. (pl.: Menekülés Egyiptomba) Egyedülállóan ötvözi
ezeken a munkáin a modern szecessziós (később már-már
szocialista realista) formakultúrát a kép eredeti mondanivalójával,
ezzel is újraértelmezve azt.
 
|