Barokk
= szokatlan, szeszélyes, különc gondolkodásmód
A renaissance szobrászat
problematikája a különböző mesterek, főleg Michelangelo alkotásaiban
teljesen kimerült.
A csodáló vagy féltékeny
utódok számára nem maradt más hátra mint a kiváló előképeket saját
eszközeikkel felülmúlni. Szabadjára engedni a technikai virtuozitást,
fokozni a külső és belső mozgás jelenségeit, növelni a méreteket
és elfinomítani az arányokat, kikeresni az alakok vagy csoportok
szinte lehetetlenek tűnő egyensúlyi helyzetének megoldásait. Mindez
a külsőségek ragyogásához és belső értékek elsekélyesedéséhez
vezetett. Egyéniség helyett a típus, mozdulat helyett a szabvány,
érzés helyett pedig a szenvelgés vált uralkodóvá.
A valóság élethű visszaadására
törekedtek. Végsőkig kiaknázzák a kontraposzt nyújtotta lehetőségeket.
Meglepetést keltő fény-árnyék hatásokra törekszenek. Az ölelkező
mozdulattal egymáshoz kapcsolt alakok csoportja szinte kikényszeríti
a nézőt, hogy járja körül a műalkotást.
Az ókori művészek örököseinek
érezték magukat, s alkotásaikat mindig az antik emlékéhez mérték.
A
korszak kezdetének szobrászatát kissé egyhangú, lélektelen klasszicizáló
felfogás, gondos, részletező faragás jellemezte.
Maderno
(1576-1636): Szent Cecília - földre borulva, lefelé
fordított arccal - a szobor így megkapóan egyszerű és őszinte
Francesco
Mochi: mozgalmas stílusa Maderno nyugodt, méltóságteljes
művészetének ellentéte. Angyali üdvözlet: heves mozgás, a mozdulat
helyettesíti az érzelmet.
Maderno, Mochi és a
XVII. század első harmadában tevékenykedő szobrászok jelentősége
abban áll, hogy lépésről lépésre előkészítették a barokk szobrászat
kibontakozását. Műveiben a felfokozott mozgás, az érzelmek, a
lelki élet ábrázolásának szándéka, a formák fellazítása, a környezettel
való kapcsolat megteremtése, kifinomult faragási technika a seicento
szobrászatának alapvető törekvéseit vetíti előre.
Bernini
formált igazi érett barokk művészi stílust. Felfogását festőiség,
mozgalmasság, drámaiság és pátosz jellemezte. Bravúros mintázása,
virtuóz faragása addig elképzelhetetlen, a szobrászat lehetőségeit
szinte meghaladó feladatok megoldására is alkalmassá tették. Komolyan
vette a témát, és szobrait a kifejezés szándéka határozta meg.
Márványkezelése bámulatos volt. Anyagszerűsége utolérhetetlenül
befejezett. A márvány felületének kifejező kezelésében a legjobb
mesterek közé sorolható.
Legjelentősebb műve
az Apolló és Daphné, a Borghese-gyűjtemény része. A férfi és a
női test, a szikla és drapéria, a fakéreg és a levelek anyagszerűsége
szinte érzéki hatást kelt. Lassan fává változó nő és a csodálkozó
férfi. A művésznek egyetlen szoborcsoportban kellett összefoglalnia
a hosszú eseménysort, az üldözés, a kétségbeesett segélykérés
és az átváltozás pillanatait. A történetből egyetlen pillanatot
ragadott ki, amely az előzményeket, az üldözés és menekülés folyamatát
éppúgy magába foglalta, mint a bekövetkező eseményeket, a megriadó
Daphné rémült mozdulatát és a babérfává váló lánytest átváltozását.
Scipione
Borghese bíboros mellszobra (Bernini pártfogója): Pillanatnyiság
Bernini találmánya. Talán vita, élénk beszélgetés közben van,
szinte érezzük, hogy mindjárt megszólal. A baldacchino Szent Péter
sírja fölött: bronzmű, a lobogni látszó bojtos függönydarabok
is bronzból vannak. Szent Péter trónusa.
Dávid: csodálatraméltó
szuggesztivitással láttatja a cselekvés döntő pillanatában kifejtett
erőt és mozgást, a teljes összpontosítás feszültégét.
Szent
Teréz eksztázisa: gyönyöru arcú, tündöklő angyal jelenik
meg a karmelita apáca előtt és egy tüzes hegyű nyílvesszővel
átszúrja Szent Teréz testét. Felhőn lebeg az önkívületben
hátrahanyatló apáca, arcát feldúlja az Isten iránt érzett
hatalmas szeretet. A fehér márványban testet öltött víziót
rejtett, "földöntúli" fény világítja
meg.
Bernini festői irányzatával
szemben a művészek egy csoportja nyugodtabb, fegyelmezettebb csoportépítést,
kevesebb mozgást, rajzosabb mintázást kívánt. Hívei: Algardi,
Duquesnoy.
Alessandro
Algardi: Laudivio Zacchia: festőiségtől, lendülettől
mentes alkotás, inkább statikus, józan, kissé száraz, de természetes
felfogás jellemzi.
Duquesnoy
(1597-1643): antikos jelleg jellemzi. Szent Zsuzsanna: méltóság,
szépség tölti el, finom nézése, jámbor méltóságát tanúsítja, a
redőket enyhe mozgás járja át.
A barokk művészet társadalmi
szerepének megfelelően a szobrászatban is azok a témák jutottak
túlsúlyra, amelyek a kegyeletet, a hit erejét fokozták, diadalát
hirdették. Az egyházi épületek külsején - fülkékben, oromzatokban
igen sok szobrászati alkotás kapott helyet, de még fontosabb szerephez
jutottak a belsőkben. A XVII. században a fő és mellékoltárok,
a szentély és a kápolnák díszítésében egyre jelentősebb feladatot
kapott a szobrász.
A barokk oltárok mozgással
teli, monumentális hatású alkotások. Az itáliai oltárokon egyre
gyakrabban bontakozik ki egységes cselekmény.
Ercole
Ferrata (1610-1686): drámaiság, hullámzó redők mozgása,
a hangsúlyos gesztusok
A XVII. század utolsó
évtizedének plasztikáját a sokszínűség, az elemek kimeríthetetlen
gazdagsága és a mintázás illuzionizmusa jellemzi.
Német
szobrászat: nagy hangsúly a gesztusok mellett a redőzet
hullámzása, kavargó-csavarodó áramlása.
Michael
Zürn
Meinrad Guggenbichler (1649-1723):
Oltár szobrait az állásmotívum biztonsága, a kontraposztos felépítés,
a heves mozdulatok, a ruházat mozgalmas, a testtől is függetlenedő
mintázása, az elmélyültség, a komolyság, a mély érzelmek jellemzik.
A portré:
Az arcvonások és a személyiség
belső jegyeinek megörökítését mindennél fontosabbnak tartották.
Bernini
továbbfejlesztette a bensőséges, magánember portréit és a "hivatalos",
uralkodó vagy nagyúri portrét.
Andrea Bolgi: portréin
erőteljes közvetlen hang, barátságosan mosolygó, a társalgás hétköznapi
pillanatában bemutatott figurák.
Bernini
és Antonie Coysevox: XIV. Lajos: Az itáliai művész patetikus,
dinamikus formát választott: az arcvonások hasonlósága helyett
idealizálásra, a modell egyéniségének eszményesítésére törekedett.
A portré az uralkodó eszményesítésére törekedett. Coysevox:
pátosz nélkül érzékeltette az uralkodói méltóságot. Antikos,
idealizáló formát választott ugyan, de józanabb
"földibb" vonásokkal, pontosabb megfigyeléssel egészítette
ki.
Coysevox portréin kerüli
a heves mozgást. Alakjain a tárgyilagos jellemzést enyhe idealizálás
egészíti ki: minden művéből belső méltóság árad.
A
lovasszobor:
Francois Girardon: XIV. Lajos
Andreas Schlüter: Frigyes Vilmos, a Nagy választófejedelem
Antik műveket tanulmányoztak.
Síremlék:
Bernini: VIII. Orbán
és VII. Sándor tombái. Középen kiemelkedve környezetéből, trónuson
ülve vagy térdelve látható a fő alak, lent pedig az elhunyt erényeit,
tulajdonságait megtestesítő figurák veszik körül a szarkofágot.
Szabadtéren
álló szobrok
A barokk kert szerves
része az építészeti koncepciónak; formálásának elve megegyezik
a kastélyéval. Szobordíszei nem öncélú, hanem része az egész együttest
átfogó programnak: ugyanazt a jelképes politikai-ideológiai mondanivalót
hirdeti, mint az épület festett vagy plasztikus díszítményei.
A kastélykertet
már a XVI. században allegorikus figurák mitológiai jelenetek
népesítették be.
Francois Girardon: Apolló
és a nimfák: klasszikus szellem érvényesül.
Jean Baptiste Tuby: Apolló megitatja a napszekér lovait.
Versailles parkjában: Pierre Puget: Krotoni Milon: heves mozgás,
csavarodó formák, erős érzelmi telítettség, mozgalmas fény-árnyék
hatások, anatómiai hűség, életszerűség. |