A
gótikus építészet
Franciaország
Anglia
Itália
Németország
Közép- és Kelet-Európa
Ausztria
Csehország
Lengyelország
Magyarország
A gótikus elnevezés a reneszánsz
korából származik, a csúcsíves stílus elítélô értékelése. A reneszánsz
ember felfogása szerint az antik művészet aranykorát a középkor barbár,
a gótoktól eredô torz művészete követte. Valójában azonban a gótok és
a gótikus stílus között nincs összefüggés.
A gótika sokrétű, belsô ellentmondásoktól és ellentétektôl feszülô gazdag
világát, a társadalom alapvetô változásait az irodalom és a képzôművészetek
is tükrözik.
A formanyelv továbbra is kötött. Az ábrázolás korábbi, sematikus merevsége
azonban fokozatosan feloldódik. a szimbolikus ábrázolásmód helyett az eseményeket
elbeszélô és az érzéseket kifejezô, a természet megfigyeléseirôl tanúskodó,
valósághűbb művészet fejlôdik ki.
A legfôbb művészeti
feladat továbbra is a templomépítés marad. A súlypont a székesegyházakra
tevôdik át.
A gótikus stílus kifejlesztésében döntô fontosságúak a XII. században a ciszterci
rend. A gótika sajátos stílusváltozatát alakítják ki a XIII. században a
szegénység eszményét hirdetô kolduló vagy prédikátor rendek a ferencesek és
domonkosok.
A gótika késôbbi szakaszában a plébániatemplomok kerülnek túlsúlyba.
A gótikus templomok alaprajzi és magassági méreteikben általában túlnônek a
románkoriakon.
Téralakítás:
Alaprajz: kereszt.
A gótikus építészet stílusjegyei: a jellegzetes tér- és tömegalakítás, a
szerkezeti rendszer és a részletformák a nagy francia székesegyházakon alakulnak ki.
Téralakításukban a legfôbb törekevés a román stílusban kiérlelôdött alaprajzi
elrendezés és felépítés továbbfejlesztése: a térrészek egyesítése
áttekinthetô, magasba törô, erôsen bevilágított téregyüttessé.
A térelrendezés általában hosszanti.
A többhajós térrészek általában bazilikás felépítésűek. Az egységesebb terű
csarnoktemplomok (és terem templomok, amik fôleg Kelet- és Közép- Európában
voltak elterjedve), bár egyes vidékeken korán is elôfordulnak, a kolduló
rendeknél és a késôi polgári gótikában válnak gyakorivá.
A hajók térarányai általában igen karcsúak. A fôhajók magassága a francia
székesegyházakban a szélesség két-háromszorosa. Kelet és Közép-Európában
zömökebbek.
A terek lefedése túlnyomó részben boltozatos, kezdetben hatsüveges, majd gótikus
keresztboltozat. Angliában korán megjelennek a bordák szaporításával kialakuló, a
boltmezôket egységbe fogó csillag- és hálóboltozatok.
Szerkezetek:
A gótika a csúcsív
és a bordás keresztboltozat felhasználásával és továbbfejlesztésével
alapvetôen új, egységes szerkezeti rendszert hozott létre. Megteremtette
a nagyméretű, magasbatörô terek áttekinthetô, fénnyel elárasztott együtteseinek
kialakításához a viszonylag könnyű boltozatokat hordó és így karcsú támaszokkal
megoldott vázas szerkezeti felépítést.
A teherhordó szerkezeti váz részei a
boltsüvegek terhét hordó boltozati bordák. Igyekeztek kiküszöbölni a
keresztboltozat négyzetes alaprajzának kötöttségét. Ezek a törekvések hozták
létre a csúcsíves gótika keresztboltozatát. Ennek homlok- és átlós ívei
csúcsívesek, így oldalnyomásuk kisebb. A csúcsíves homlokívek egyúttal lehetôvé
tették, hogy keresztboltozatok téglalap alaprajzzal épülhessenek.
Kialakítják a fiókos
dongaboltozatot. A késôi gótikában a vízszintes vetületben egyenes bordákat
két irányban hajlított, szeszélyesen ívelô vonalvezetésű bordázat
váltotta fel.
A rendkívül karcsú határoló falak, ill.
az egyre nagyobb nyílásokat közrefogó keskeny
faltestek nem voltak elegendôk a boltozatok oldalnyomásának felvételére. Ezért
ezeket a boltvállak tengelyében a falsíkra merôleges támpillérekkel támasztották
meg és merevítették. Kelet és Közép-Európában a támív elmarad, a támpillér az
épület belsejébe kerül.
A gyakran igen nagy méretu ablaknyílásokat
színes üvegezéssel zárták el.
Alaktan:
A stílus késôbbi
szakaszaiban a díszítôkedv fokozódik, és a formák gyakran elszakadnak a
szerkezeti adottságoktól.
Az alapvetôen alaktani elemek a támaszok: pillérek, oszlopok, gyámkövek,
támpillérek és támívek; a boltozati elemek: bordák és zárkövek; a felülettagoló
elemek: párkányok, nyílások és ezek keretezései, osztásai, fülkék, ívsorok;
végül egyes, a szerkezetektôl független, sajátos díszítôelemek.
A pillérek és oszlopok megôrzik a támaszok hagyományos tagolódását, lábazatra,
törzsre és fejezetre.
A támpillérek felületei kezdetben simák, tagolatlanok. Késôbb a merev síkokat
kôrácsokkal gazdagon keretelt szoborfülkékkel oldják fel.
A homlokzatok vízszintes tagolóelemei a lábazati, osztó- és koronázópárkányok.
A falnyílások felül kezdetben szinte kizárólag csúcsívvel záródnak. A csúcsív
fejlôdése során egyre magasabb, meredekebb ívű. A késôi gótikában a csúcsívet
sokszor már, részben összetett ívformák: szamárhát-, Tudor-, függöny- és
szegmensívek váltják fel.
Az ablakok alakja, keretezése és osztása a gótikában fokozott jelentôségu, miután
méretük erôsen megnövekszik, és a homlokzatok uralkodó elemivé válnak. Általában
a támpillérek közeiben helyezkednek el, és gyakran a teljes támpillérközt kitöltik
A vonalzóval
és a körzôvel szerkesztett rajzú kôrács, a mérmu az ikerablakokat egybefoglaló
teherhárító ív mezôjét elzáró kôalapot áttörô környílásból fejlôdik ki.
Ez fokozatosan növekedve végül kitöltötte a csúcsíves ívmezôt, a fennmaradó
felületeket ívháromszögek törték át, a kört pedig belül karéjok tagolták.
Mérművekkel osztották a kör- vagy rózsaablakokat is, kezdetben küllôs osztást
továbbfejlesztve, majd szabadon szerkesztett idomokkal.
Kelet-Közép-Európában
a homlokzat egyszerűbb.
Tömör felületeken vakmérművet alkalmaztak.
A bejárati nyílás fölött a csúcsíves ívmezôt többnyire dombormű vagy vakmérmű,
esetenként mérműves ablak tölti ki.
A nem szerkezeti jellegű díszítôelemek tovább gazdagítják a szerkezeti és
tagolóelemeket. A gótika két jellegzetes díszítôeleme a kúszólevél és
keresztvirág.
A nyugati homlokzatok, egyben az
épülettömeg uralkodó elemit alkotó tornyok négyszöghasáb tömegét támpillérek,
fiatornyok, fülkék és karcsú magas ablakok tagolják függôlegesen, ami fokozza a
monumentalitás hatását.
Az oromzatot vimperga és timpanon
díszítette. |