Nagyböjt
Böjtmás hava, március a rügyfakadásnak,
a természet újjá-születésének időszaka. A tavasz érkezése,
amelynek egész testünkön átsuhanó és lelkünket kitáró szépségét
csak a költők tudják igazán szavakba önteni. Az egyházi kereszténység
első századaitól kezdve előírta hívei számára, bizonyos napokra,
hosszabb időszakokra az étkezésről, a húsos, zsíros ételektől
való részleges vagy teljes tartózkodást, a "böjtöt".
Előírás szabályozta azt is, hogy ezen időszakban hányszor
és mikor ehettek egy keveset az engedélyezett ételekből.
Napi egyszeri jóllakásra csak a 21-61 év közötti egészséges
embereket kötelezték, míg a fiatalkorúak, idősek, betegek,
viselős asszonyok és a nehéz fizikai munkát végzők püspöki
felmentést kaptak. E vallásos gyakorlat okszerűségét az is
alátámasztja, hogy a régi bölcsek szerint az ételtől való
tartózkodás gyakran a legjobb orvosság az emésztési bajokból
eredő betegségek gyógyítására.
Ezen túl a testi élvezetektől való önkéntes lemondás erősíti
az akaraterőt, a lelki ellenálló képességet és fokozza a
szellemi tevékenységet. A zsidók, egyiptomiak, perzsák, görögök,
az indiaiak és mohamedánok kultúrájában is helyet kapott az
emberi természet e követelménye, amely a vallásban és a
vallás által emelkedett magasabb jelentőségre. A mohamedánok
"Ramadam" hónapban (a holdév kilencedik hónapja)
harminc napon át, reggeltől estig böjtölnek, miközben éjszakánként
egy különös imát (szalat al taravih) mondanak. A keresztények
között leggyakrabban és legszigorúbban a görögök tartották
be a melegvérű állatok húsától való tartózkodást, az
"abstinenciát", a pálinkaivás azonban e napokon is
engedélyezett volt számukra.
A "hamvazószerdától" húsvét vasárnapig tartó
negyven napos "abstinencia", a "nagyböjt",
a húsvéti lelki előkészület időszaka, amit 1091-ben II.
Orbán pápa iktatott törvénybe. Ezen időszakban a római
katolikus családok nagy része sem húst, sem zsíros ételeket
nem fogyasztott. A nyers illetve aszalt gyümölcsök, főzelékek
(burgonya, bab, lencse) mellett elterjedt böjti étel volt a
korpából készült savanyú leves is.
Az egyházi előírások, étkezési, szórakozási tilalmak
mellett a falusi ifjúság körében mégis kialakultak bizonyos
hagyományos szokások, játékok, szórakozási formák. A lányok
kedvelt böjti táncai közé tartozott a "karikázás",
ez a termékenységi rítusokhoz kötődő, lírai dalokkal kísért
körtánc.
Nagyböjti bunyevác népszokások
A húshagyó keddi mulatsággal
aztán be is fejeződik a vígság. Vége minden zajnak,
elhallgat a tambura, duda, s jön a tisztító, vagy hamvazó
szerda, amikor a bunyevác keleti szigorúsággal megkezdi a böjtöt
és a vezeklést. Külsőleg is tisztul és lassanként elkészül
a húsvétra. Heteken át meszelnek, mosnak-vasalnak az
asszonyok. Közben gyűjtögetik az almát, meg a narancsot s
azokat külön rajzoló asszonyokkal elkészíttetik. Ez az
almarajzolás külön mesterséget képez, s kevés asszony van
ma a bunyevácok között, aki ehhez ért.
Korommal kevert forró viaszba mártott kis késsel (kisica) a növény
és állatvilágból vett figurákat váj az almahéjra vagy
narancsra. Húsvét reggelére készen kell lenni a sarena jabukának
vagy a pomeranacsának, mert akkor jönnek az öntöző legények
s ilyenkor a ház leányai cifra almával vagy naranccsal
jutalmazzák kedveseiket, hogy azok egész nyáron a kólóba kísérjék
s a Szt. Antal napi búcsúkor (jún. 13.) a húsvéti cifra almát
selyemkendővel, cifra papuccsal vagy más effélével viszonozzák. |