Pogány ünnepek
Ostara
A fák ünnepe, a tavaszi napéjegyenlőség ünnepe. Az igazi
tavasz első napja. Március 19. és 21. közé szokott esni.
Ekkor egyforma hosszú a nappal és az éjszaka - ezt már az ókori
népek is megfigyelték. Minden természetvallás megünnepli ezt
a napot, amikor a Természet felébred hosszú téli álmából, a
Föld újra termékennyé válik - elkezdődhet a vetés, az ültetés,
kihajtanak az ősszel földbe rejtett magok. Ami most éled, annak
gyümölcsét élvezhetjük később.
A termékenység szász istennőjét, Eostre-t, valamint a germán
Ostarát köszönthetjük e napon.
Némelyik wicca-hagyomány a Zöld Istennőt és a Zölderdő Urát
ünnepli ilyenkor. Az istennő termékennyé teszi a Földet, felébreszti
Őt mély álmából, az Istenség pedig segít fölnevelni, érlelni
a termést. Járja a zöldülő mezőket, öröme telik a természet
bőségében.
Ősi pogány hagyományokat követve tüzeket gyújtanak a nap
hajnalán, és keményre főzött - vagy kifújt héjú - tojásokat
festenek tarkára. Ez is
termékenység-szimbólum. Őseink amulettként tisztelték az
ekkor gyűjtött és festett tojásokat. Az ősi idők tojásgyűjtése,
különböző madárfészkekben
keresése is fellelhető a mai szokások közt: amikor gyermekeink
számára Húsvéthétfőn festett tojásokat, csokinyuszikat rejtünk
el a kert fái, bokrai alatt, vagy akinek erre nincs lehetősége,
a lakásban rejt el húsvéti tojásfészkeket, amit ők kitörő
örömmel kutatnak fel. A virágos, tojásos kosárka is a madárfészket
szimbolizálja.
A tojás megjelenési formája is szimbólum: a ragyogó sárga gömb
a belsejében maga a Napisten, fehér héja a Fehér Istennő, az
egész pedig az újjászületést jelképezi.
A nyúl, mint termékenység-szimbólum - nem igényel bővebb
magyarázatot. Ez az állat Eostre istennőhöz tartozik.
Az ünnepi asztalon a tojásételek mellett a magos sütemények,
zöldsaláták, a tavasz első virágai is helyet kapnak.
Alkalmazzunk bátran napraforgómagot, tökmagot, szezámmagot,
fenyőmagot és tetszés szerint más magokat, ételeink ízesítésére.
Az ünnep hagyományos színei: a világoszöld, citromsárga és
halványrózsaszín.
A görög mitológia szerint e napon ünnepelhetjük Perszephoné
visszatérését az alvilágból, Hádész birodalmábol, ahová
az őszi napéjegyenlőség idején távozott, az istenek egyezsége
szerint. Démétér, Perszephoné anyja a föld termését biztosítja,
ő a gabonaistennő.
Az ünnep katolikus egyházi megfelelője a Húsvét: a napéjegyenlőségtől
számított első telihold utáni első vasárnap. Ekkor emlékszik
meg a katolikus világ Krisztus feltámadásáról. Időben
ugyanekkorra esik a zsidó Peszách-ünnep is. A télvégi
farsangi mulatságokat önmegtartóztató időszak követi, a
negyvennapos nagyböjt (Spanyolországban: Cuaresma, a németeknél
Lenz, Itáliában Quaresima, angolszász Lent), valamint a nagyhét
különleges szertartásai.
A tavaszi napéjegyenlőség az újrakezdés ideje. Ilyenkor kezdődik
a magvetés, palántázás. Ideje rendbeszedni kertünket. Ideje
nagytakarítást rendezni lakóhelyünk, életünk minden területén,
hogy megtisztulva fogadjuk a beköszöntő új időszakot. A
tavaszi nagytakarítás sokkal többet jelent egyszerű fizikai
munkánál. Szabaduljunk meg minden fölöslegesen felgyűlt
tehertől, szennyeződéstől, az elmúlt hónapok negatív lerakódásaitól.
A megtisztulás után képessé válunk az új, a friss, a pozitív,
a termékenyítő befogadására. Sétáljunk az újjáéledő
természetben, engedjük, hogy átjárjon frissítő ereje.
Szedjünk virágot - de csak miután hálát adtunk nekik azért,
hogy föláldozzák magukat értünk. Bármiképp kerüljünk
kapcsolatba növényi alapanyagokkal, (gyógyítás, kozmetika, fűszerezés,
virágkötészet, festés, rajzolás, hímzés, kertészkedés,
virágszedés), érezzük át erejüket, szépségüket. Lépjünk
kapcsolatba energiájukkal, s ezáltal az egész természettel. Váljunk
eggyé velük.
Tisztuljunk meg, vessünk, kertészkedjünk, hogy nyár végén élvezhessük
a Föld bőséges ajándékait.
BELTANE
Beltane ünnepét világszerte megünneplik. A kelta ünnep másik
neve: Cetsamhain - az ünnep ellenpontjára, Samhain-ra utal. Egyéb
elnevezései: May Day, Walpurgis-éj, majális. A nap pogány
eredetű szimbóluma a májusfa - egyes vidékeken jakabfa. A középkori
egyházatyák ezt próbálták a keresztény jelképpel, a feszülettel
behelyettesíteni, innen az egyik elnevezés, a Feszület napja. A
görögök, rómaiak e napon köszöntötték Maiát, az ötödik
hónap védő istennőjét.
Beltane az ünnep ősi kelta neve, az ír-kelta "Bealtaine"
vagy a skót kelta "Bealtuinn." anglicizált változata.
Mindegyik egyaránt Bel tüzét jelenti. Bel (Beli, Belinus) a
kelta fényisten. A közel-keleti Baal istenre vezetik vissza
eredetét.
Beltane eredetileg kelta vagy druida tűzfesztivál volt, amit az
Istennő és a Szarvas istenség egyesülésének megünneplésére
celebráltak, a termékenység dicsőítésére. Az ősidőkben
juhokat áldoztak fel tűzben, a termékenységért. Walesben
Creiddyladhoz kapcsolódott az ünnep, és gyakran Május Királynőjének
hívták.
Beltane az ifjú Isten férfivá serdülésének ünnepe. Ekkor
szeret bele az Istennőbe, és szerelmük beteljesül a mezőkön,
virágos réteken. Az Istennőben megfogan az Istenség. Az Ő
termékenységének,
megtermékenyülésének ünnepe ez.
A virágok és a zöld lombok az Istennőt jelképezik, maga a májusfa
az Istenséget. Beltane jelenti az életerő, a szenvedély
visszatérését, és a vágy beteljesülését.
Az ünnep szimbólumai
Májusfa
Eredetileg fallikus szimbólum. Főleg legények állították a
kiszemelt leányoknak. Sikeresebb leányzók udvarában több fát
is állítottak. Akinek az udvarában egyetlen májusfa se került,
az elhagyatottnak, árvának érezhette magát. Az egyes fafajtáknak
is megvolt a sajátos jelentése. Színes kendőkkel, szalagokkal
díszítették föl, ezek egyértelmű nőszimbólumok. Máshol
enni-és innivalókkal díszítették, és a legényeknek kellett
lehozni. Körültáncolták.
Egyéb népszokások:
A házakat zöld lombokkal ékesítik fel.
Az egyik legszebb szokás: a falu vagy város fiataljai kimennek a
mezőre, erdőbe április 30.-án éjfélkor, virágokat szedtek,
azt hazavitték, és azzal ékesítették magukat, otthonaikat.
Minden egyes háznál megálltak, lakomáztak, ettek-ittak, jól
érezték magukat.
Az ünnep hagyományos színei: a piros és a fehér, valamint a zöld
lombok. A ház védelmére virágszirmokat hintettek szét, majd
összesöpörték egy sarokba, és a ház köré hordták.
A rómaiak Floralia ünnepe szoros összefüggést mutat a május
elsejei pogány népszokásokkal. Három napig tartó,
orgiasztikus jellegű mulatozás volt a lényege. Természetesen
termékenységvarázslás volt minden ilyen fesztivál értelme.
A keresztény egyház két vértanúnak, szent Fülöpnek és
szent Jakabnak adta e napot, ám a pogány eredet ezesetben is
vitathatatlan.
Manapság is megmaradt a nap vidám, mulatozós jellege, az
emberek kivonulnak a szabadba, májusfát állítanak, körültáncolják.
Wicca és pogány körökben is örömünnep, tele vidámsággal,
alkalmi nótázással, jó időtöltéssel.
Üst
Az Istennőt jelképezi - a nőiség lényegét, minden vágy végső
célját, a májusfa méltó párját. Pogány népszokás szerint
akik átugorják a tüzet (melyet üstben gyújtottak vagy
szabadon) - azoknak teljesül a kívánságuk, és boldogok
lesznek.
Az ünnep ételei, italai
piros gyümölcsök, zöldsaláták, vörösbor, rosé, puncs,
nagy, kerek zablepény vagy árpasütemény.
Tejtermékek, sárga virágszirmokkal díszített puding, vaníliafagyi.
Illat
tömjén, orgona, rózsa
Gyertya
sötétzöld
Kövek
smaragd, narancsszínű karneol, zafír, rózsakvarc.
Az ünnep hagyományos mesterségei: a szövés, fonás - és
minden olyan tevékenység, melynek lényege abban áll, hogy két
különböző szubsztanciából létrejön egy új, harmadik minőség,
Beltane szellemében.
|