A nagyhét
A húsvétot
megelőző nagyböjt utolsó hete a nagyhét, mely virágvasárnappal kezdődik
és húsvétvasárnappal ér véget. Virágvasárnappal indul a húsvéti
ünnepkör. Ezen a napon Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére
az emberek barkaággal mentek a templomba. Az egyházban a nagyhét
rendeltetése, hogy megemlékezzünk Krisztus szenvedéseiről. Ezen
a héten ér véget a 40 napos böjt, és újjászületik a természet.
A nagyhét csütörtökén - nagycsütörtökön - megszűnik a harangozás:
-
"a harangok Rómába mennek" - közismert szólás szerint, legközelebb
nagyszombaton szólalnak meg újra. Ez a nap egyben Jézus szenvedésének
kezdete is.
Nagypéntek Jézus kereszthalálának emléknapja, a legnagyobb böjt és gyász ideje. A
pénteki napot általában szerencsétlennek vélték. Ilyenkor tiltották az
állattartással és földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem szítottak tüzet és
nem sütöttek kenyeret sem.
Nagypénteken hajnalban volt szokás a patakra menni és abban megmártózni. Aki ezen a
napon folyóvízben megmosakodott az egész évben szerencsésnek mondható volt -
tartotta róla a hiedelem.
Húsvét megünneplése már nagyszombat délutánján megkezdődik. Ismét megszólalnak
a harangok, ekkor ér véget a nagyvennapos böjt, a hústól való tartózkodás - innen
származik az ünnep magyar elnevezése is.
A nap legfontosabb eseménye a templom keresztelővizének megszentelése
volt. Azt tartották erről a vízről, hogy akit először ezzel az "új vízzel"
megkereszteltek, egész életében szerencsés lesz.
Húsvét vasárnapján is fontos szerepe volt a víznek. Úgy tartották, aki hamarabb
merít vizet, az lesz a szerencsés. Szokás volt még piros tojást tenni mosdóvízbe
és arról mosakodni, hogy az egész család egészséges legyen. A régi húsvét
legszebb eseménye volt az ételszentelés.
A délelőtti misére gondosan előkészített, kendővel letakart kosárral
mentek a hívők, húsvéti sonkát, bárányt, kalácsot, tojást, sőt még bort
is vittek megszenteltetni a templomba. A pap megáldotta az ételeket.
A hosszú böjtölés után ezeknek az ételeknek az elfogyasztásával kezdődött
újra a húsfogyasztás, a
"hús vétele". A húsvéti ételszentelés egyes falvakban még máig
is élő hagyomány. A megszentelt ételek maradékához is sokféle képzet
kapcsolódott: pl. a szentelt kalács maradékát a tyúkoknak adták, hogy
sokat tojjanak. Szokás volt az is, hogy a megszentelt tojást a család
közösen fogyasztotta el, azért, hogy ha eltévednének jusson eszükbe,
hogy kivel ették a húsvéti tojást és hazataláljanak.
Az ünnep egyik dísze és egyben "kenyere" a cifrára fonott nagy
kalács. Alapja szinte egyugyanazon kelt tészta, amit a különböző népek
eltérő hagyományaik és vérmérsékletük szerint ízesítenek, fűszereznek,
díszítenek.
Az ünnep szinte áldozati eledele a húsvéti bárány, amely Krisztust jelképezi.
Végül a legrégebbi eledelek közé tartozik a tojás, ami az élet és újjászületés
jelképe. Ahogyan a tojásból új élet kel ki, úgy támad fel Krisztus is a
sírjából, az emberek megváltására. A sonka a parasztélet gazdasági és kultikus
rendje következtében vált már igen régen jellegzetes húsvéti eledellé. |