Húsvétolás Magyarországon
A nagypéntekhez kapcsolódó tisztítási- tisztulási rituálé
szokása igen korai időkre vezethető vissza. A szokások tájegységenként
változtak a patakban történő fürdéstől kezdve egészen a porta rituális
felsepréséig amely mindig a házzal ellentétes irányban történt.
Göcsejben a gazda, vagy gazdaasszony kora hajnalban meztelenül,
pálcával a kezében körülfutotta a házat, miközben ezt mondta : "Patkányok, csótányok, egerek, poloskák oda menjetek, ahol füstös kéményt
láttok !" A mai ember számára egy kis magyarázat szükséges e tisztítási
eljáráshoz : azért zavarták a füstös kémény felé az ártó dolgokat, mert
hajdanában nagypénteken, Krisztus halálának emlékére kioltották a tüzet,
akinél mégis égve maradt, az megérdemelte, hogy rászabaduljon a rontás.
Húsvét napja a magyarságnál dologtiltó nap. Hajnalán vagy estéjén többfelé
szokásos volt a határkerülés, melynek módja a következő volt : a férfiak
a templom előtt gyülekeztek és bejárták a falu határát. A határjárás
alatt zajongva, kereplőzve sőt, helyenként lövöldözve és időnként beszédeket
mondva űzték el a gonoszt a határból.
Húsvét ünnepének étrendje is jellegzetes, az ún. szimbólum ételek. Első a
bárány, a zsidóság Egyiptomból való menekülésének emlékére. Másik eledel a
tojás, az élet ősi szimbóluma, mely a kereszténységnél új tartalmat kapva, a
feltámadás jelképe lett. Újabb keletű húsvéti étel a sonka és a kalács.
A húsvéti locsolkodás első írásos emléke 1545 áprilisából származik, mely
szerint akkoriban még szó szerint megfürösztötték- és nem meglocsolták - a
lányokat. A szokás folyamatosan szelídült. A XVIII. századi erdélyi leírások már
csak vedrekkel való öntözésről tudósítanak. A tojásadás szokásának
keletkezésére utaló adat nem áll rendelkezésre, tény, hogy a XVIII. században már
nem csak a locsolásért járt, hanem egyébként is ajándékozták. A tojás hímzése.
megírásának szokása is kialakult már ekkorra, de nem mindig cifrázták meg
valamennyi tojást, sok esetben csak a kedves kapott hímest. |