EGYIPTOMI
MŰVÉSZET TÉRKIFEJEZÉSE ÉS
EMBERÁBRÁZOLÁSA A SÍKBAN
Legkorábbi emlékek:
fazekasmunkák díszítései: földfestékkel és nádecsettel.
A festészet szabályait az Óbirodalomban fektették le: 
Színek: nő: világosbarna vagy rózsaszín; férfi: barnásvörös;
háttér: fehér (19. dinasztiában sárga)
Felületek: Az
egyiptomi domborműveken és festményeken a legnagyobb
felületek törvénye érvényesül: az arc, a kar és a láb
oldalnézetben van, a szem, váll, mellkas és törzs pedig elölnézetben,
csípő 3/4 profilban.
Témák: köznapi élet
(földművelés, pék, fazekas) pl. ludak sora, szakharai sírban
marhacsorda.
Új szabály a Középbirodalomban:
a méret az alak jelentoségétől függ.
Nem a látszat szerint
festettek hanem a hagyomány által szentesített törvények
alapján. Ennek az volt az oka, hogy műveik az örökkévalóságnak
szólnak.
Emlékek: Hajóépítő
műhely a Níluson; Thébai sírok falfestményei (pl. Bárkák
evezosökkel); Tutanhamon és Ramosze vezér sírja: amarnai művészet
- már naturalistább ábrázolás (testi fogyatékosság is látható),
részletezés
Térbeliség ábrázolása:
A térbeliséget sávokra bontással érzékeltették. A legalsó
sávba kerültek a hozzánk legközelebb álló alakok és tárgyak,
a fölötte levőbe a távolabbiak, és így tovább. |