Egyiptom művészete Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok3.gif (121 bytes)

Történelme

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Kultúra

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Építészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok1.gif (122 bytes)

Festészet

sarok2.gif (123 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Szobrászat

sarok4.gif (122 bytes)

  sarok3.gif (121 bytes) Szimbólumok sarok4.gif (122 bytes)
  

EGYIPTOMI MŰVÉSZET TÉRKIFEJEZÉSE ÉS
EMBERÁBRÁZOLÁSA A SÍKBAN

Legkorábbi emlékek: fazekasmunkák díszítései: földfestékkel és nádecsettel.
A festészet szabályait az Óbirodalomban fektették le: A fáraó vadászata
Színek: nő: világosbarna vagy rózsaszín; férfi: barnásvörös; háttér: fehér (19. dinasztiában sárga)

Felületek: Az egyiptomi domborműveken és festményeken a legnagyobb felületek törvénye érvényesül: az arc, a kar és a láb oldalnézetben van, a szem, váll, mellkas és törzs pedig elölnézetben, csípő 3/4 profilban.

Témák: köznapi élet (földművelés, pék, fazekas) pl. ludak sora, szakharai sírban marhacsorda.

Új szabály a Középbirodalomban: a méret az alak jelentoségétől függ.

Nem a látszat szerint festettek hanem a hagyomány által szentesített törvények alapján. Ennek az volt az oka, hogy műveik az örökkévalóságnak szólnak.Tó

Emlékek: Hajóépítő műhely a Níluson; Thébai sírok falfestményei (pl. Bárkák evezosökkel); Tutanhamon és Ramosze vezér sírja: amarnai művészet - már naturalistább ábrázolás (testi fogyatékosság is látható), részletezés

Térbeliség ábrázolása:
A térbeliséget sávokra bontással érzékeltették. A legalsó sávba kerültek a hozzánk legközelebb álló alakok és tárgyak, a fölötte levőbe a távolabbiak, és így tovább.