AZ
EGYIPTOMI MUVÉSZET EMBERÁBRÁZOLÁSA ÉS TÉRKIFEJEZÉSE A TÉRBEN
Az egyiptomi szobrok
jellemzői:
Szimmetria
Fronatalitás: az alak egyenesen áll vagy ül. Az orr-mellcsont-köldök
egy vonalba esik. Előnye, hogy a figura akkor is nyugalmat áraszt,
ha végtagjait nem egyformán tartja, azaz nem szimmetrikus, körüljárhatatlan.
Merev tartás (hatalom kifejezése)
Kísérő állat (pl. oroszlán - hatalmi szimbólum)
Amarna-kor: a
frontalitás és merevség megmarad, de a részeltek
kidolgozottabbak, finomabbak
Emlékek:
Kephrén
fáraó szobra: trónoló helyzet, karok a combhoz szorítva
(nem emelkednek ki), a trón oldalán összefonódó liliom és
papirusz: Alsó- és Felső-Egyiptom egysége, állatok: Hórusz sólyomisku,
oroszlán
Írnok:
keresztbe tett láb: magas rangjának tipikus póza, egyénített
Rahotep herceg és
Nofret hercegnő: a férfi vörösesbarna, a nő sárga (a szobrok
festésének szabályai megegyeznek a festészetben lévőkkel), a
szobor jellemzői: síkszerűség, testhelyzet: uralkodó hozzátartozóira
jellemző.
Nofretete
királynő képmása: kék korona - kiváltságát jelképezi, külső
jellegzetességek eltúlzása jellemző az amarna korban.
Ehnaton szobra: hosszúkás
arc és telt csípő ami az amarna korra jellemző, jogar és cséphadaró,
ami hagyományos uralkodói jelkép.
A szigorú szabályok,
hagyományok ellenére sokmindent kifejeznek a szobrok a korról.
Pl. megfigyelve Kefrén, III. Szezosztrisz és IV. Amenhotep szobrát
láthatjuk a fáraók hatalmának változását, az első még
teljesen biztos hatalmában, tudja, hogy isten, a második már
zavartabb, hatalma, ereje lecsökkent, a harmadikból pedig már
teljesen hiányzik a keménység, elpuhult.
Térbeliség
ábrázolása a domborműveken:
A térbeliséget sávokra bontással érzékeltették. A legalsó
sávba kerültek a hozzánk legközelebb álló alakok és tárgyak,
a fölötte levőbe a távolabbiak, és így tovább.
Mészkő dombormű:
baromfiudvarban folyik a munka. Egymás fölé helyezik az egymás
mögötti részeket, legnagyobb felületek törvénye is érvényesül. |