Egyiptom művészete Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok3.gif (121 bytes)

Történelme

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Kultúra

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Építészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Festészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok1.gif (122 bytes)

Szobrászat

sarok2.gif (123 bytes)

  sarok3.gif (121 bytes) Szimbólumok sarok4.gif (122 bytes)
  

AZ EGYIPTOMI MUVÉSZET EMBERÁBRÁZOLÁSA ÉS TÉRKIFEJEZÉSE A TÉRBEN


Az egyiptomi szobrok jellemzői:

SzimmetriaÍrnok
Fronatalitás: az alak egyenesen áll vagy ül. Az orr-mellcsont-köldök egy vonalba esik. Előnye, hogy a figura akkor is nyugalmat áraszt, ha végtagjait nem egyformán tartja, azaz nem szimmetrikus, körüljárhatatlan.
Merev tartás (hatalom kifejezése)
Kísérő állat (pl. oroszlán - hatalmi szimbólum)

Amarna-kor: a frontalitás és merevség megmarad, de a részeltek kidolgozottabbak, finomabbak

Emlékek:

Kephrén fáraó szobra: trónoló helyzet, karok a combhoz szorítva (nem emelkednek ki), a trón oldalán összefonódó liliom és papirusz: Alsó- és Felső-Egyiptom egysége, állatok: Hórusz sólyomisku, oroszlán

Írnok: keresztbe tett láb: magas rangjának tipikus póza, egyénítettNofertiti

Rahotep herceg és Nofret hercegnő: a férfi vörösesbarna, a nő sárga (a szobrok festésének szabályai megegyeznek a festészetben lévőkkel), a szobor jellemzői: síkszerűség, testhelyzet: uralkodó hozzátartozóira jellemző.

Nofretete királynő képmása: kék korona - kiváltságát jelképezi, külső jellegzetességek eltúlzása jellemző az amarna korban.

Ehnaton szobra: hosszúkás arc és telt csípő ami az amarna korra jellemző, jogar és cséphadaró, ami hagyományos uralkodói jelkép.

A szigorú szabályok, hagyományok ellenére sokmindent kifejeznek a szobrok a korról. Pl. megfigyelve Kefrén, III. Szezosztrisz és IV. Amenhotep szobrát láthatjuk a fáraók hatalmának változását, az első még teljesen biztos hatalmában, tudja, hogy isten, a második már zavartabb, hatalma, ereje lecsökkent, a harmadikból pedig már teljesen hiányzik a keménység, elpuhult.

Térbeliség ábrázolása a domborműveken:
A térbeliséget sávokra bontással érzékeltették. A legalsó sávba kerültek a hozzánk legközelebb álló alakok és tárgyak, a fölötte levőbe a távolabbiak, és így tovább.

Mészkő dombormű: baromfiudvarban folyik a munka. Egymás fölé helyezik az egymás mögötti részeket, legnagyobb felületek törvénye is érvényesül.