A későbbi évezredek
egész európai gondolkodásának, művészetének egyik legfontosabb,
meghatározó alapja lett az ókori görögség kultúrája. Hatása
akkora mint a Bibliáé. A középkorban ugyan háttérbe szorult,
de a reneszánszban újra a görög kultúra felé fordultak. Világszemléletük
legnagyobb újdonsága "az ember felfedezése":
az a felismerés, hogy minden élőlény között leghatalmasabb az
ember: ő lett minden dolog legfőbb mércéje és végső célja.
A korai görög kultúra
kötődik ugyan a régebbi keleti népek műveltségéhez, mitológiai
képzeteihez, de az átvett elemekből, sajátos, a keletitől elütő
világképet, világszemléletet alakítottak ki.
A görög ember: A görög
ember szabadelvű volt, a boldogságot, az örömöt kereste, sokszor
teljes erkölcstelenségben élt, a gazdagok állandóan ünnepeket
rendeztek. A személyes dolgok nem érdekelték őket. A filozófusaik
nem azt kérdezték, hogy én miért vagyok, hanem az érdekelte őket,
hogy hogyan keletkezett a világ és hogyan lehetnének boldogok.
A testkultúra is nagyon meghatározó volt az életükben. A küzdő
szellem, küzdési vágy is jellemezte őket. Versenyeket rendeztek,
mind a sportban, mind az irodalomban.
"Azt látjuk az ókorból amit a kései görögök megőrzésre méltónak
találtak."
A forrásoknak csupán 20%-a maradt fenn. Mindaz amit nem másoltak
elveszett.
Vallás
A görögök úgy képzelték,
hogy isteneik az Olümposzon élnek (ami olyan mint a földi városok),
ember alakúak, de halhatatlanok.
Fő istenük Zeusz, hatalmához úgy jutott, hogy megküzdött a titánokkal,
és magához ragadta az ég és a föld fölötti hatalmat. A tenger
fölötti hatalom Poszeidon kezében volt. Az alvilág ura pedig Hádész
lett.
Zeusz felesége Héra volt, lánya Athéné aki atyja fejéből pattant
ki, Appollón Zeusz és Létó gyermeke, Artemisz Apollón nővére,
Árész a hadisten, Hermész, a kereskedők és tolvajok istene, Héphaisztosz,
az istenek kovácsa.
Fontos szerepe volt a Végzetnek, aki már a születésekor megszabja
minden ember sorsát, sőt az istenek is kénytelenek alávetni magukat
hatalmának.
Zeuszt bika alakjában tisztelték, feleségét pedig tehén alakban
ábrázolták.
Az istenek születéséről, tetteikről a mítoszok szólnak. Istenek:
Zeusz, Héra, Hesztia, Héphaisztosz,
Démétér, Apollón, Pallasz Athéné, Artemisz,
Poszeidón, Árész, Aphrodité, Hermész,
Gaia, Pandóra, Prométheusz. Vallási intézményeik voltak: jóshelyek
(Apollón, Delphoi), ünnepi játékok (Zeusz tiszteletére
rendezték őket Olümpiában, győzteseit Kr.e. 776-tól jegyezték
fel (ez a görög időszámítás kezdete), Nagy Theodoriosig. Először
csak az arisztokrácia vett részt, később a nép is játszhatott.
A sportolás egyre általánosabbá vált. Játékok: kocsihajtás, pentathon:
diszkoszvetés, távolugrás, gerelyhajítás, 200m futás, birkózás).
A Kr.e. III. században a vallás már csak a szegények világmagyarázata
volt. Erősödött az a hit, hogy meg fog jelenni egy testet öltött
istenség, aki megváltja az elnyomottakat szenvedéseiktől, és elhozza
a békét. Misztérium vallások jelentek meg, azt mondták, hogy olyan
ismereteket adnak amelyek segítségével megszerezhetik a túlvilági
boldogságot. (Mithras-kultusz, Ízisz-kultusz)
Filozófia
Kr.e.
VIII-VII. század folyamán az ismeretek gyarapodtak és a mitológiai
magyarázat már nem volt elég az embereknek. Tudományos magyarázatokat
kerestek a világ keletkezésére, fönnállására. A természet,
a társadalom és a gondolkodás legáltalánosabb törvényszerűségeinek
tudományos igényu magyarázatát nevezzük filozófiának (bölcselet
szeretete). Kezdetben a filozófia minden szakágat magába foglalt,
a filozófia maga volt a tudomány. "A filozófia kezdete a csodálkozás."
Platón
Milétoszi filozófusok:
az első gondolkozók, Milétoszban éltek a Kr.e.-i VI. században.
A világot egyetlen őselembol (pl. víz, levego) származtatták,
tehát föltételezték, hogy a világ sok különféle jelensége valahogyan
mégis egységes. Azt mondták, hogy az őselem anyagi természetű.
A kor legjelentősebb
filozófusa Hérakleitosz (Kr.e. VI. sz.). Őt a meglevő világ rendje
foglalkoztatta. Azt tanította, hogy a dolgok állandóan változnak,
mindenben ellentétek rejlenek, ezeknek az ellentéteknek az egységéből
áll minden, ezek harcolnak egymással, ez a harc a fejlődés mozgatója
(dialektikus szemlélet). Herakleitosz a társadalmat is ilyennek
látta. Két ellentétből álló egységnek, szabadok és rabszolgák
ellentétébol álló egységnek tekintette.
A materialista világmagyarázatot
Démokritosz építette ki teljes rendszerré. Szerinte minden atomokból
áll. Ezek nem pusztulnak el soha. Üres térben mozognak és így
jutnak kapcsolatba egymással, így jön létre minden.
Szofisták (bölcsek):
az egyes jelenségekkel kapcsolatban azt a kérdést vetették fel,
hogy természettől fogva vannak-e, vagy emberi megállapodás eredményei.
Arra jutottak, hogy az ember dönti el, hogy mi erkölcsös, ő minden
dolog mértéke. A szofisták a Kr.e. V. század derekán a törvényekben,
az államban az ember helyes alkotását, a fejlődés jelét látták.
A század utolsó harmadára tanításuk egyre veszélyesebb irányba
fordult. Ha minden dolog mértéke az ember, úgy igaz, erkölcsös
az, amit az ember, az egyes ember annak tart. Tőlünk független
igazság nincs. Erkölcsös pedig az amit az egyén annak tart, ami
neki hasznos.
A szofistákkal szemben
lépett fel Szókratész, aki azt tartotta, hogy vannak tőlünk független,
objektív igazságok és erkölcsi értékek.
Platón (427- 348) athéni
arisztokrata családból származott, művész lélek volt. Szókratész
tanítványa volt. Szerinte a földi dolgok csupán gyarló utánzatai
az örök és tökéletes mintaképeknek, az ideáknak. Az ideákat nem
lehet tapasztalati úton megismerni, csak a gondolkodás segítségével,
tőlünk független létezők. Lélek: visszaemlékezés az ideákra. Platón
a gondolati természetű ideákat elébe helyezte az anyagi világnak.
Az ilyen felfogást filozófiai idealizmusnak nevezzük. Megalapítja
az Akadémiát. Politeia: tökéletes állam, a filozófusok vezetése
alatt.
Arisztotelész (384-322)
Platón tanítványa volt. Ő ismét visszatért a valóság tapasztalati
úton való megismeréséhez. Lét-létező-létezés vizsgálat. Matéria-forma
elv: a fejlődés magyarázata. Legjelentősebb alkotása a logika
alapjainak kidolgozása. Szerinte Isten a mozdulatlan mozgató.
Államról írt műve a Politika.
A Kr.e. III. században
a filozófiában már az volt a kérdés, hogy hogyan lehet az ember
boldog. Epikurosz szerint a zavarmentes lelkiállapot biztosítja
a boldogságot, nyugodt kedélyállapot, individualista etika: visszavonult
élet.
Sztoikus filozófia:
Azt hirdette, hogy a legfőbb boldogság a szenvedélymentesség.
A bölcs ember egykedvű, nem rabja semmiféle szenvedélynek, meghalni
is nyugodtan tud.
Legfobb képviseloje: Zénon (334-262), az athéni stoa poikilében
(tarka csarnok) tartott előadásokat. Kleanthés, Chrysippos.
Szkepticizmus: Pyrrhón:
érzékelés nyújtotta ismereteink megbízhatatlanok.
Csillagászat
Arisztarkhosz azt tanította,
hogy a föld forog és kering a nap körül. Hérakleidés: a Föld a
tengelye körül forog.
Számtan
Eukleidész (III.sz.) Elemek
című művében összefoglalta a számtan és mértan addigi eredményeit.
Fizika
Arkhimédész (III.sz.) felfedezte
a fajsúly törvényét. Empedoklés: légellenállás. Zénon: a mozgás
látszólagos. Démokritos: a dolgok atomokból állnak.
Földrajz
Anaximandros: térkép. Hekataios:
világ első leírása.
Orvostudomány
Állatok boncolása révén már
a Kr.e. VI. század végére fontos fölismerésekre jutottak. Fölfedezték,
hogy az érzéklelés központja az agy. Hippokratész (Kr.e. V-IV.
sz.) azt tanította, hogy a betegségek nem természetfölötti eredetűek,
hanem természetes okaik vannak.
Írás
Lineáris A és B, Arthur Evans
1899-ben tárta fel Minosz király palotáját, sok agyagtáblát talált,
háromféle írást különböztetett meg: Minoszi hieroglif, Lineáris
A ill. B.
Történetírás
Hérodotosz volt az első aki
a történelem törvényszerűségének megragadására kísérletet tett.
Szerinte a történelem alapvető törvényszerűsége a körforgás, mindig
ugyanaz ismétlődik. Szerinte nincs fejlődés. Thuküdidész a peloponnészoszi
háború történetét írta meg, az összefüggések feltárásában minden
természetfölötti tényezőt kiküszöbölt.
Irodalom
Műfajok: eposz, líra, kardal
(Alkman, Pindaros), tragédia ( Euripidés, Sophoklész, Aiskhülos),
komédia (Aristophanes).
A Kr.e. V. században
a dráma volt a legnépszerűbb. Tragédiaírók: Aiszkhülosz, Szophoklész,
Euripidész. A szónoklat is önálló irodalmi műfaj volt. A legnagyobb
görög szónok Démoszthenész volt. A Kr.e. III. században az irodalom
is a magánélet felé fordul. Pl. Menandrosz. Homérosznak tulajdonítják
az Iliászt és Odüsszeiát és néhány himnuszt. Költők: Hészoidosz,
Alkaiosz, Szapphó. Meseíró: Aiszóposz.
Antik színház: a görög
dráma eredete Dionüszosz (Bor, mámor istene) ünnepeihez kapcsolódik.
50 ifjú dithüramboszokat adott elő, s ezekben Dionüszosz életét
énekelte meg. Később a Dionüszoszt megszemélyesíto karvezető kivált
a kórusból. Az első színész felléptetése Theszpisz nevéhez fűződik.
Később két, majd három színész jelent meg, a színészek álarcot
viseltek. Orchéstra: ide vonult be a kórus. 486-tól Nagy Dionysos
ünnep: komédia és tragédia költők versenye. Aischylos, Sophoklés,
Euripidés.. |