Görög művészet Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok3.gif (121 bytes)

Történelme

sarok4.gif (122 bytes)  

sarok3.gif (121 bytes)

Kultúra

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Építészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Festészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Szobrászat

sarok4.gif (122 bytes)

  sarok1.gif (122 bytes) Keramika sarok2.gif (123 bytes)
  

Feketealakos vázaA kerámiák olyan használati és díszedények amelyek az agyagművesség valamelyik technikájával készülnek.
A görög keramika fejlettségéről több 10 ezer fennmaradt váza tanúskodik. Váza alatt nem a mai vázát értjük. Ezekben az edényekben olajat, bort élelmiszert tároltak.

Koryathoszi edények: világos alapon fekete díszítmény, az alap a cserép eredeti színe, a feketén belül kaparással rajzolják meg az alakok belső részeit. Képviselői: Exekiász, Amanisz

A geometriai formáktól, a stilizált alakzatokon át jutottak el a természetesség felé.Vörösalakos váza

Kr. e. VI. század: Attika átveszi a vezető szerepet, követi a művészeti jelenségeket a ruházat, alakbeállítás terén.

Kr. e. V. század: az edény teste fekete, az alakok vörös-barna színűek. A rajz már nem kaparással hanem festéssel készül, lehetoséget ad arra, hogy pontosabb rajzot vigyenek fel az edényre. Képviselői: Durisz, Brügosz, Eufroniosz.

Polügnotosz újításai: térbeliség érzékeltetése (az alakokat vonalra helyezte, hogy ne lebegjenek a kép síkjában), a mozdulatokban is bonyolult előfordulásokat, csavarodásokat, rövidüléseket érzékeltetett.

IV. század: hanyatlás a keramikában

François-agyagváza: fekete alakos váza. Elbeszélő stílus. Sávokra van osztva, a legszélesebb sávban van a fő mondanivaló.
Akhilleusz és Aiász táblajátéka: fekete alakos váza. Egyetlen jelenetet ábrázol, művészi megjelenítő erővel.