A
kerámiák olyan használati és díszedények amelyek az agyagművesség
valamelyik technikájával készülnek.
A görög keramika fejlettségéről több 10 ezer fennmaradt váza
tanúskodik. Váza alatt nem a mai vázát értjük. Ezekben az edényekben
olajat, bort élelmiszert tároltak.
Koryathoszi edények:
világos alapon fekete díszítmény, az alap a cserép eredeti színe,
a feketén belül kaparással rajzolják meg az alakok belső részeit.
Képviselői: Exekiász, Amanisz
A geometriai formáktól,
a stilizált alakzatokon át jutottak el a természetesség felé.
Kr. e. VI. század:
Attika átveszi a vezető szerepet, követi a művészeti jelenségeket
a ruházat, alakbeállítás terén.
Kr. e. V. század: az
edény teste fekete, az alakok vörös-barna színűek. A rajz már
nem kaparással hanem festéssel készül, lehetoséget ad arra,
hogy pontosabb rajzot vigyenek fel az edényre. Képviselői:
Durisz, Brügosz, Eufroniosz.
Polügnotosz újításai:
térbeliség érzékeltetése (az alakokat vonalra helyezte, hogy
ne lebegjenek a kép síkjában), a mozdulatokban is bonyolult előfordulásokat,
csavarodásokat, rövidüléseket érzékeltetett.
IV. század: hanyatlás
a keramikában
François-agyagváza:
fekete alakos váza. Elbeszélő stílus. Sávokra van osztva, a
legszélesebb sávban van a fő mondanivaló.
Akhilleusz és Aiász táblajátéka: fekete alakos váza.
Egyetlen jelenetet ábrázol, művészi megjelenítő erővel. |