Templom:
templomaik a megaron (négyzetes vagy nyújtott négyszög alakú terem,
melynek bejárata az egyik rövid oldalon van, előtte többnyire
oszlopos előcsarnok található) mintájára épültek.
A templom magja a naosz (hajó), ahol az istenség szobra volt.
Általában hosszanti elrendezésűek. Kelet-nyugati tájolásúak. A
belső teret két vagy három oszlopsor tagolta.
A leggyakoribb templomtípus a peripterosz, azaz oszlopsorral körülvett
naosz.
Az összes térrész belmagassága azonos. Ablakot nem alkalmaztak.
Színház:
középpontja a kör alakú orkhésztra, a kórus helye, ezt 2/3 kör
alakban vette körül a lépcsős
nézőtér a theátron. Az orkhésztrát a nézőtérrel szemben a színfal,
szkéné zárta le. Előreugró szárnyak fogták közre a színpadot,
a proszkéniont.
A városok
központja az agora, a piactér volt.
A görög
építészet alapvető alaktani eleme az oszloprend.
Dór oszlop: az oszloptörzset élben találkozó kannelurák (függőleges
homorulat az oszlop felületén) fedik, lábazat nélkül áll. Arányrendszere
a férfi arányrendszeréhez igazodik.
Ión: karcsúbb és magasabb. Szalagsávval kapcsolt kannelúrás
törzse, gazdagon tagolt lábazata és volutás (csigavonalú díszítmény)
fejezete van. Gerendázatán az architráv három sima gerendából
áll. A frízen sima, vagy folyamatos dombormű van, esetleg
stilizált virág díszíti. Arányrendszere a nő arányrendszeréhez
igazodik.
Korinthoszi: a iónhoz hasonló, csak a fejezete más: két sorban
akantuszlevelek (az akanthosz nevu tüskés növény stilizált
levele) övezik. Arányrendszere a leányok karcsúságát utánozza.
Az
oszlop részei: fejezet (abakusz - az oszlopfők fedőlemeze, a főpárkány
alatt, szabályos négyzet alakú; párnatag - a fejezet
kidomborodó tagozata az abakusz alatt), gerendázat (főpárkány),
triglifek (a metopéval váltakozó négyszög formájú komező,
felületét középen 2 egész, szélein 2 fél függőleges vájat
tagolaj) és metopék (triglifek közötti négyszögletes mező,
amelyre domborműveket faragtak) sorával tagozott fríz (nagyobb
falfelület vagy az egész épület felső lezárásához, elválasztásához
tartozó vízszintes sáv), kimával (antik párkány egyszer vagy
kétszer hajlított tartó tagozata, festett vagy faragott díszítéssel)
koronázott geiszon.
Timpanon:
a nyeregtető végét lezáró, háromszög alakú oromzat.
Az
oszlopok arányrendszere annyira hasonlított az emberére, hogy
sokszor emberalakkal helyettesítették pl. kariatidák (noalakok).
A görög
templom szépségének titka az arányosság, mindennek pontosan
kiszámították az arányát.
Emlékek:
Archaikus kor: Olümpiában a Héra-templom, korinthoszi Apollón-templom
Klasszikus kor: athéni fellegvár, az Akropolisz épületegyüttese
(Niké Apterosz-templomocska, Parthenon)
Hellenizmus kora: Pergamon fellegvára. |