Görög művészet Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok3.gif (121 bytes)

Történelme

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Kultúra

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Építészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Festészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok1.gif (122 bytes)

Szobrászat

sarok2.gif (123 bytes)

  sarok3.gif (121 bytes) Keramika

sarok4.gif (122 bytes)

  

A görög szobrászat, különös tekintettel a mozgásábrázolásra

A szobrászat alkotásai többnyire sérülten, torzóként maradtak ránk. A szobrok nagy részét római másolatokból ismerjük.

A görög szobrászatot a test tökéletes ábrázolása és a mozgás különböző fázisainak érzékeltetése foglalkoztatta. Az élettel teli emberi test a görög szobrászat legfőbb témája.

A szobrászat első feladatait az építészettől kapta. A terrakottát használták épületszobrok készítéséhez. A szobrászat legrégibb anyaga a fa volt, később márványt és bronzot is használtak.

Az archaikus korra jellemző szobor a kurosz (ruhátlan ifjú). A szobrokra jellemző az úgynevezett archaikus mosoly (a száj szögletei fel vannak húzva ami sajátos mosolyt ad). Pl. teneai Apollón. Ez a szobor már kitörést jelent az egyiptomi merevségből, mivel a nehézkes izomzatot és oszlopszerű végtagokat könnyed formákkal cserélték fel. A görög mester derűs, könnyed lelkű, mozgékony ifjút akart megörökíteni.

Már a Kr. e. VI. században a szobrászok úttörő munkát végeztek a birkózó és labdázó ifjak mozdulatainak ábrázolásában.

Kr.e. V. sz. klasszikus kor - Az ábrázolt emberi test életteljességét többek között azzal érték el, hogy aA lándzsavivo mozdulatok közötti pillanatnyi nyugalmi helyzetet rögzítették; az előző mozdulat lendülete még, a következő mozdulat feszültsége már érzékelhető.

Egyik legnagyobb újításuk a kontraposzt: az álló alak egyensúlyát, nyugalmában is érezhető mozgáskészségét érzékeltető elrendezés, amely az álló láb és a támasztó láb ellentétén alapul, minthogy ez a gerincoszlop közvetítésével a vállak és a fej tartására is hat.

Polükleitosz - Kr.e. 440. Lándzsavio. Arányrendszer 7 és félszeres.

Pheidász - Pallas Athene, Zeusz (monumentális).

A diszkoszvetoA görög szobrászat nagy iskolái az atlétikai gyakorlatok és az olimpiai versenyek voltak.
Például: Mürón: Diszkoszvető: A test több egymást követo mozdulatát egyesítette, hogy a szemléloben a diszkoszvetés

lendületének képzetét felkeltse. A merészen elcsavart atlétatesten érezzük a megelőző s egyben a következő mozdulatot is.

Kr.e. IV. sz. - Lüssziposz: Apoximenosz: A karcsú alak tele vanApoxiomenosz

mozgékonysággal, elevenséggel. Lüssziposz teremtette meg a harmadik dimenziót, a térben való háromirányúság kiterjedését. Új arányrendszer az emberi testben: 8 és félszeres.

Kr.e. III. században már nem elégedtek meg a legszokványosabb tartások és mozdulatok típusainak életszeru megmintázásával, hanem megkeresték a legbonyolultabb testhelyzeteket, s még ezek között is különös érdeklődést tanúsítottak a saját tengelye körül megcsavarodó test ábrázolása iránt.

Kr.e. III. sz. Táncosnő márványszobra

Kr.e. 225-175. Táncosnő bronz szobra Alexandriából. A téma és a megoldás kizárja, hogy valamelyik oldalát magába nézzük. A spirális mozgás, a ruha redőzete viszi a tekintetünket körbe. Az igazi téma nem a tárgy maga, hanem inkább a mozgás a test sokszorosan hajló, csavarodó, lendülő mivolta.Szamothrakéi Niké

LaokoónA görög szobrászatnak abba a pillanatába értünk amikor a plasztika végérvényesen birtokában veszi a teret.

Kr.e. II. sz. Lóversenyző fiú: zaklatott felület, heves mozgás, dinamizmus.

Kr.e. II. sz. - Paioniosz: Niké: A test ferde tengelye, a drapéria redőzete, a hatalmas, vitorla módra dagadó öltözete igen jól érzékelteti a repülést, amelynek ábrázolása a görög szobrászatot régen foglalkoztatta.

Kr. e. II. sz. - Laokoón-csoport (Agészandrosz, Athénodórosz, Polüdórosz muve): a figurák ellentétes irányú, szenvedélytől áthatotta mozdulatai, a küzdelem hevében eltorzult arcok az egész ábrázolást robbanó feszültséggel töltik meg.

Dombormű

Pergamoni Zeusz-oltár rézletA domborművek egyik jellemzője az izokephália, vagyis az hogy az alakok feje egy magasságban van. Pl. Pheidász: Parthenón-fríz. A háttér sima maradt. Csak a hellenizmus korában szakítottak ezzel a beállítással.