A
görög szobrászat, különös tekintettel a mozgásábrázolásra
A szobrászat alkotásai
többnyire sérülten, torzóként maradtak ránk. A szobrok nagy részét
római másolatokból ismerjük.
A görög szobrászatot
a test tökéletes ábrázolása és a mozgás különböző fázisainak érzékeltetése
foglalkoztatta. Az élettel teli emberi test a görög szobrászat
legfőbb témája.
A szobrászat első
feladatait az építészettől kapta. A terrakottát használták
épületszobrok készítéséhez. A szobrászat legrégibb anyaga
a fa volt, később márványt és bronzot is használtak.
Az archaikus korra
jellemző szobor a kurosz (ruhátlan ifjú). A szobrokra jellemző
az úgynevezett archaikus mosoly (a száj szögletei fel vannak húzva
ami sajátos mosolyt ad). Pl. teneai Apollón. Ez a szobor már
kitörést jelent az egyiptomi merevségből, mivel a nehézkes
izomzatot és oszlopszerű végtagokat könnyed formákkal cserélték
fel. A görög mester derűs, könnyed lelkű, mozgékony ifjút
akart megörökíteni.
Már a Kr. e. VI. században
a szobrászok úttörő munkát végeztek a birkózó és labdázó
ifjak mozdulatainak ábrázolásában.
Kr.e. V. sz.
klasszikus kor - Az ábrázolt emberi test életteljességét többek
között azzal érték el, hogy a
mozdulatok közötti pillanatnyi nyugalmi helyzetet rögzítették;
az előző mozdulat lendülete még, a következő mozdulat feszültsége
már érzékelhető.
Egyik legnagyobb újításuk
a kontraposzt: az álló alak egyensúlyát, nyugalmában is érezhető
mozgáskészségét érzékeltető elrendezés, amely az álló láb
és a támasztó láb ellentétén alapul, minthogy ez a
gerincoszlop közvetítésével a vállak és a fej tartására is
hat.
Polükleitosz - Kr.e.
440. Lándzsavio. Arányrendszer 7 és félszeres.
Pheidász - Pallas
Athene, Zeusz (monumentális).
A
görög szobrászat nagy iskolái az atlétikai gyakorlatok és az
olimpiai versenyek voltak.
Például: Mürón: Diszkoszvető: A test több egymást követo
mozdulatát egyesítette, hogy a szemléloben a diszkoszvetés
lendületének képzetét
felkeltse. A merészen elcsavart atlétatesten érezzük a megelőző
s egyben a következő mozdulatot is.
Kr.e. IV. sz. - Lüssziposz:
Apoximenosz: A karcsú alak tele van
mozgékonysággal,
elevenséggel. Lüssziposz teremtette meg a harmadik dimenziót, a
térben való háromirányúság kiterjedését. Új arányrendszer
az emberi testben: 8 és félszeres.
Kr.e. III. században
már nem elégedtek meg a legszokványosabb tartások és
mozdulatok típusainak életszeru megmintázásával, hanem
megkeresték a legbonyolultabb testhelyzeteket, s még ezek között
is különös érdeklődést tanúsítottak a saját tengelye körül
megcsavarodó test ábrázolása iránt.
Kr.e. III. sz. Táncosnő
márványszobra
Kr.e. 225-175. Táncosnő
bronz szobra Alexandriából. A téma és a megoldás kizárja,
hogy valamelyik oldalát magába nézzük. A spirális mozgás, a
ruha redőzete viszi a tekintetünket körbe. Az igazi téma nem a
tárgy maga, hanem inkább a mozgás a test sokszorosan hajló,
csavarodó, lendülő mivolta.
A
görög szobrászatnak abba a pillanatába értünk amikor a
plasztika végérvényesen birtokában veszi a teret.
Kr.e. II. sz. Lóversenyző
fiú: zaklatott felület, heves mozgás, dinamizmus.
Kr.e. II. sz. -
Paioniosz: Niké: A test ferde tengelye, a drapéria redőzete, a
hatalmas, vitorla módra dagadó öltözete igen jól érzékelteti
a repülést, amelynek ábrázolása a görög szobrászatot régen
foglalkoztatta.
Kr. e. II. sz. - Laokoón-csoport
(Agészandrosz, Athénodórosz, Polüdórosz muve): a figurák
ellentétes irányú, szenvedélytől áthatotta mozdulatai, a küzdelem
hevében eltorzult arcok az egész ábrázolást robbanó feszültséggel
töltik meg.
Dombormű
A
domborművek egyik jellemzője az izokephália, vagyis az hogy az
alakok feje egy magasságban van. Pl. Pheidász: Parthenón-fríz.
A háttér sima maradt. Csak a hellenizmus korában szakítottak
ezzel a beállítással.
|