Vissza a folapraStílusokTechnikákMi a művészet?

Posztipresszionizmus

Paul Cézanne (1839-1906)

Van Gogh

Csontváry Koszta Tivadar

Rippl-Rónay József

A posztimpresszionizmus nevét egy kiállításon kapta Londonban, sürgősen nevet kellett adni a kiállításnak és egy kritikus aki akkor látta először a képeket, ezt a nevet adta nekik. A képeket Gauguin, Van Gogh, Cézanne és Seurat festették.Seurat: Fürdés Asniéres-nél

1880. után megkezdődött az impresszionisták felbomlása. A fiatalok már nem csatlakoztak az impresszionistákhoz, őket Pissarro támogatta, aki ekkor Seurat (Fürdőzés Asnicres-ben, Vasárnap délután a Grande Jatte-szigeten - mindkét mű egyetlen pillanatot akar felidézni. Palettáit a négy alapszín alkotta: piros, zöld, sárga, kék) követője volt, s műveit apró pontokból építette fel.

A posztimpresszionisták tovább akartak lépni; nem érték be azzal, hogy kizárólag a szárnyaló fényhatásokra figyeljenek, hanem nagyobb intellektuális igénnyel szerették volna bemutatni a formák maradandóságát is, de úgy, hogy közben megőrzik a ragyogó Seurat: Vasárnap délután a La Grande Jatte szigetenszíneket és a szemlélő szabadságát. Alapelvük a színfelbontás a szín és a fény viszonya volt. Figyelembe vették a fizikai optika felfedezéseit. A színek optikai keveredésével számolva nem a palettán állítják elő a kevert színeket, hanem a vászonra a színek apró pöttyeit festik egymás mellé, ezek pedig szem recehártyáján állnak össze egységes folttá. Így alakítja át a néző szeme az alapszínek, a kék, a vörös és a sárga megfelelő párosítását lila, zöld, illetve narancs kevert színné. Ugyanígy figyelembe vették a Chevreul-féle szimultán kontraszt törvényét is, mely szerint a kiegészítő (komplementer) színpárok, a vörös és a zöld, a kék és a narancs, a sárga és a lila, egymás mellé kerülve felerősítik egymás intenzitását (világító érétkét).

Ugyancsak posztimpresszionistáknak szoktunk nevezni néhány más irányban kutató nagyToulouse-Lautrec: A Rue des Moulin szalonja festőt. Közülük Paul Gauguin annyiban csatlakozik elődeihez, hogy a színek intenzitását keresve kígyózó, dekoratív vonalakkal fogja körül a tiszta színmezőket.

A posztimpresszionisták nem alkottak közös hitvallást arról, hogy mindez miképpen is valósítható meg, és bár gyakran rendeztek közös kiállításokat, jórészt magányosan alkottak.

Toulouse-Lautrec: Jane Avril táncolPaul Signac: A marseillei kikötő bejárata (élénk színek)

Cross: Ciprusok Cagnesban - szinte forró, de mégis hűvös, hideg-meleg színek váltakozása

Cézanne: az állandóságot, a felszín mögött rejtőző lényeget keresi. A látvány plaszticitását kizárólag színekkel akarta visszaadni. Mindent az alapformákból akart levezetni: gömb, kúp és henger.

Henri de Toulouse-Lautrec: A mozgás éles megfigyelése, sajátos fényhatások és ideges ecsetvonások, vibráló körvonalak jellemzik. Számos plakátot készített: Mome Fromage, Grille d'Cgout, Nini Palette en l'Air

Vincent van Gogh: Vonalai apró részletekből állnak, és a színek kavalkádja váltakozik. Világító tiszta színeket használ minden él. Nem arra törekszik, hogy a valóság színeit használja hanem a palettájáét. A Napraforgó című képén csak sárga és zöld színt használ, de annyi árnyalatban, hogy mégis változatos. A harsogó pirosat is nagyon szereti. Vonalai szinte kört írnak le. Művei: Kosárfonó, Krumplievők, Önarckép, Napraforgók, Az arles-i híd, Éjszakai kávéház.) Az expresszionizmus ősének tekinti Van Gogh-ot, mert egyedülálló látási-érzelmi izgalmat tudott kelteni.